Årets DN-bil: Storsuv
Ladbar klassevinner
Mercedes GLC er et kroneksempel på de nye ladbare suvene som har gjort stor suksess i Norge. Den er også årets DN-bil i sin klasse.
Variasjonene mellom konkurrentene var kanskje størst i klassen for store suver. Fra den gigantiske Audi Q7, via nykommeren Range Rover Velar og den fyrige Alfa Romeo Stelvio til en rykende fersk generasjon X3 fra BMW og sportsbilen Porsche Macan. Klassen rommet til sammen åtte biler med et prisspenn på mellom 730.000 kroner til 1,56 millioner kroner.
– Vi har hatt stabil økonomisk vekst over tid i Norge og mange ser ut til å ville unne seg en bil i premiumsegmentet, der ny teknologi og moderne drivlinjer introduseres først. Mange har også fått øynene opp for avanserte assistansesystemer som gjør køkjøring og lange motorveistrekk mer behagelig og ikke minst sikrere. I tillegg er en klar tendens at folk vil ha det mer komfortabelt bak rattet med luksuriøst interiør og god plass. Testvinneren oppfyller alle disse kriteriene og har en svært gunstig startpris på 550.000 kroner, med en typisk kundebil under 700.000 kroner, sier Audun Hermansen i Mercedes Norge.
Mercedes ladbare mellomsuv GLC stakk av med seieren, til tross for at testerne likte den sportslige Porsche Macan GTS og den luksuriøse Range Rover Velar bedre. Da fornuftskriteriene som pris og restverdi legges til, så klarer ingen å tukte den ladbar hybrid-versjonen fra Mercedes.
– GLC 350 e er vår mest solgte modell i år og det er svært hyggelig at det kyndige testpanelet har resonnert på samme måte som majoriteten av våre kunder. I år var det stor variasjon i pris på de ulike modellene i klassen og jeg tror at kombinasjonen av komfort, sportslighet og luksus til en gunstig pris ble utslagsgivende, sier Audun Hermansen, informasjonssjef for Mercedes hos importøren Bertel O. Steen.
Økende ladbart
I oktober viste registreringsstatistikken at andelen for ladbare hybrider var på nesten 22 prosent. En kraftig stigning fra året før. Blant storsuvene er de ladbare modellene enda mer dominerende. Ikke bare er den mest solgte modellen den helelektriske Tesla Model X, men blant modellene som tilbys som ladbare hybrider, er det for alle en hybrid-andel på mellom 80 og 98 prosent. For eksempel er hele 2057 av de 2163 registrerte GLC-ene hittil i år er ladbare.
– For øyeblikket er det de ladbare hybridene som driver majoriteten av nybilsalget vårt. Dagens kunder er mer kunnskapsrike enn noen gang før og vet at vi har et av markedets bredeste utvalg av plugin hybrider. Uansett om det de ønsker sedan, stasjonsvogn eller en firehjulsdrevet suv vet de at de finner sin modell hos oss, sier Hermansen.
Mange valgmuligheter
Av DNs åtte biler var det to ladbare hybrider, en hybrid, tre dieselbiler og to bensinbiler.
– Hva er det man skal tenke på om man skal anskaffe seg en stor suv?
– En stor-suv må være riktig utstyrt for at den skal holde seg optimalt i bruktmarkedet. Bruksmønsteret blir ofte avgjørende. Har man kun behov for langkjøring med familien, er diesel aktuelt. Er det også behov for stadig bykjøring, kan plugin med god rekkevidde være mer aktuelt. Når flere store velfungerende elbiler med både rekkevidde blir tilgjengelig, blir nok det et klart alternativ – gitt prisen er riktig – for veldig mange, sier Haakon J. Marthinsen i Autolease.
Generelt mener han at det er viktigere å satse pengene på utstyr enn motorstørrelse. Han spår en endring når de helelektriske suvene kommer på markedet om et års tid eller så.
– Foreslåtte avgiftsøkning vil nok ikke endre betydelig på andel plugin, men trolig vil mange velge helelektrisk fremfor plugin, når alternativene er klare, sier Marthinsen.