På balkongen i femte etasje lukter det fuktig skog og svakt av en nabos grill. Fuglekvitter overdøver lydene fra fotballtreningen på kunstgressbanen like ved.
– Det er helt vilt noen ganger. Du føler du bor i en jungel, sier Lise Marie Evertsen (50).
Men dette er ingen jungel, det er Obos-borettslaget Casinetto. 299 leiligheter beliggende rett bak Vigelandsparken i Oslo, flere titall bebodd av arkitekter. Evertsen er en av dem. Hun er sivilarkitekt hos Hille Melbye Arkitekter, inntil nylig jobbet hun hos Lund + Slaatto, hvor hun var med på å tegne det prisvinnende boligprosjektet Munch Brygge på Sørenga.
Her hjemme har hun, forskerektemannen og de to barna på 11 og 17, utsikt mot høye, mer enn 100 år gamle trær og mot Holmenkollen.
– Det er så deilig å komme hjem til dette. Det er fredeligere her enn på hytta, sier Evertsen.
tekst Benedicte Ramm
foto Sigurd Fandango
video Kjetil Skårdal Andersen
tekst Benedicte Ramm foto Sigurd Fandango video Kjetil Skårdal Andersen
↓
Lise Marie Evertsen, sivilarkitekt hos Hille Melbye Arkitekter, og Simon-Peter Neumer, psykologspesialist og forsker, med barna Martha-Pil (17) og Severin-Juhl (11).
↓
Leilighet over tre etasjer på 150 kvadratmeter, med fem soverom. Flyttet inn i 2007.
torn. Det var Oslo kommune som på 1970-tallet kjøpte tomten Casinetto ble bygget på. 54 mål mellom Den engelske park og en perlerad med eneboliger i Prinsessealleen.
– Utbyggingen var en torn i øyet, for det var jo på vestkanten. Prinsessealleen, det sier jo alt, forteller arkitekt Are Telje (83).
Arkitektfirmaet Telje-Torp-Aasen tegnet prosjektet, med Oslo kommune, Obos og Husbanken som oppdragsgivere.
– Vi fikk mange naboprotester. Men kommunen feide alle til side, sier Telje, der han rusler rundt mellom Casinetto-blokkene en varm dag.
Telje stopper opp ved sørenden av en av blokkene, et høyt løvtre nærmest henger innpåslitent over bygningen.
– Nordmenn flest rydder tomten og setter huset midt på. Men disse trærne er tomtens kvalitet, sier han.
Rundt 200 trær, mange av dem over 100 år, ble registrert og målt opp, for at bebyggelsen skulle ta hensyn til dem. De høyeste husene ble lagt ut mot de høye trekronene i Den engelske park. De skulle ha noe stort å forholde seg til. På den andre siden av gangveiene og de felles tunene ble det tegnet inn lavere bygninger, tilpasset de eksisterende nabohusene.
↓
Bygget 1983.
↓
Ligger på Skøyen i Oslo.
↓
Tegnet av Telje-Torp-Aasen Arkitektkontor.
↓
299 Obos-leiligheter i blokker på tre til fem etasjer.
– Hus må snakke sammen, sier Telje.
– Uansett hvor du bygger, skal du ta hensyn til omgivelsene. De lave husene ble lagt mot de etablerte husene, de høye mot trærne. Her har vi løftet skråtaket opp, så det korresponderer med skråflaten på den andre blokken, sier han, og peker mot to av de høye blokkene, før han sier at «dette blir veldig arkitektfaglig».
For at husene skal snakke sammen, er variasjon viktig. I blokkenes høyder, vinkler og farger, og i plasseringen av vinduer og balkonger.
En dame stopper opp på gangveien, sier: «Er det ikke arkitekt Telje?» Lisa Strindberg (73) har bodd her siden 1983, hun spør om han tror hun kan få tillatelse til å bygge inn halve balkongen. I mange år etter at Casinetto sto ferdig, jobbet Are Telje videre med byggesaker for borettslaget, men ikke nå lenger.
– Dere laget gode løsninger her, sier Strindberg.
obos-standard. Arkitekt Lise Marie Evertsen og ektemannen Simon-Peter Neumer flyttet til Oslo fra en jugendvilla i Dresden i 2001. De hadde sett for seg at de skulle finne en funkisleilighet, men endte i en fireroms Obos-leilighet på Casinetto.
Planen var å bo der et par år. De kikket på eneboliger, men de lå for langt vekk eller det var for lite sosialt der. For her på Casinetto hadde de blitt kjent med naboene, de drakk kaffe sammen ved sandkassen, trøtte etter våkenetter, de kunne plassere babycallen hos naboen og stikke på kino.
– Å bo i en villa med én nabo på hver side å forholde seg til … Det ville blitt så ensomt. Alle vennene vi fikk, hadde vi ikke fått i en villa, sier hun.
Så de ble her. For tolv år siden flyttet de til en større leilighet i borettslaget, de overtok den på intern forkjøpsrett og for andre gang satte de i gang med et omfattende oppussingsprosjekt.
– Her var det vinylgulv og terrakottafliser, sier Evertsen.
Nå er det brede planker i ask på gulvet.
– Det var Obos-standard, men god planløsning. Nesten ingen bygger leiligheter over to etasjer lenger, når kvadratmeterne er så dyre. Det handler om profitt hele tiden. Vi arkitekter merker det, sier Evertsen.
byhus. Inngangen til leiligheten er fra den utvendige svalgangen i fjerde etasje. Leiligheten strekker seg nå over tre etasjer, etter at de innlemmet loftet i leiligheten. Nå er leiligheten hele 150 kvadratmeter og har fem soverom.
På loftet er det et soverom og et arbeidsrom, hvor de to barna, som begge er aktive musikere på henholdsvis fiolin, piano og sang, kan øve med utsikt til Holmenkollen. Vinduene slipper inn mye lys, og glassvegger inne i leilighetens annen og tredje etasje gjør at det ikke stopper opp, men faller ned gjennom etasjene.
– Dette er som et hus i byen, sier Evertsen.
De har flyttet om på planløsningen, kjøkkenet som før lå mot den mørkere svalgangen er nå en stor, åpen sone ut mot parken. Det er jo på kjøkkenet de oppholder seg. Det er få ting å se her, familien er glad i å ha det ryddig og lite opptatt av annen pynt enn blomster. Det meste av bruksting på kjøkkenet er gjemt i den ene langveggen, som består av skjulte skap fra gulv til tak.
– Spiseplassen lå midt i leiligheten, i stedet for her, hvor man kan se utover. Det var jo kjedelig, sier Evertsen. Til gjengjeld er stuen nå redusert til en krok i det åpne rommet, «ikke rare greiene».
Evertsen synes det er en fordel at rommene har god størrelse, i motsetning til soverom i nybygde prosjekter, som ofte er så små at man må ut av dem for å snu seg. På Casinetto er leilighetene dessuten fleksible. Vegger kan flyttes på, rommene kan brukes på forskjellige måter.
– Det er noe det skulle vært mer oppmerksomhet rundt i nye prosjekter.
Vinduene slipper inn mye lys, og glassvegger inne i leilighetens annen og tredje etasje gjør at det ikke stopper opp, men faller ned gjennom etasjene.
vokser sammen. Arkitekt Liv Aimée Halvorsen (50) står i morgensolen utenfor den gule blokken hvor hun og familien har bodd i 20 år. For tiden sykmeldt, med armen i fatle og brudd i skulderen.
Hun gir Are Telje en klem, de har jobbet sammen tidligere, nå jobber Halvorsen i Nordic Office of Architecture som prosjektleder i store offentlige byggeprosjekter.
– Dette er gode boliger. Samlingen mot et felles areal, som i en landsby i Italia, og så skogen på den andre siden. Jeg føler at jeg bor på landet, sier hun.
– Vi har tenåringsbarn og mange spør om vi ikke skal bli voksne og kjøpe hus. Men vi har 95 kvadratmeter over to etasjer, det gir rom for at man kan trekke seg litt tilbake for seg selv.
Et steinkast fra inngangsdøren deres ligger et av Casinettos tun. Det er sosiale treffpunkt som alle beboerne føler seg knyttet til, ifølge Halvorsen.
– Det må gis rom for å føle at man er i et fellesskap. Bygger du en blokk uten gode fellesarealer, hvor folk anonymt forsvinner inn en dør og opp i leilighetene sine, får du ikke det. Det er utearealene som får oss til å vokse sammen, sier hun.
Halvorsen sier at hun liker at Casinetto er bygget med «en viss sosial samvittighet».
– Mye av det som bygges i dag er ren og skjær spekulasjon. Det handler kun om profitt, sier hun.
– Dette var jo i regi av kommunen, Obos og Husbanken. Det var ikke fritt frem. Det var begrensende, men klare retningslinjer, sier Telje om prosjektet som sto ferdig i 1983.
Begrensningene innebar blant annet at leilighetene fikk inngang fra svalganger plassert utenpå bygningene. Og trappehus, ikke heis, det ble for dyrt. Kravet til heis gjaldt bygg over fem etasjer, for å slippe unna gikk de øverste leilighetene over to etasjer, med inngang fra fjerde etasje.
– Husene er veldig smale. Ni meter dype, mens Selvaags terrasseblokker er 17 meter dype. Da blir leilighetene mørke inni. Her var vi opptatt av at man skulle få maksimalt med lys. Det er så fine omgivelser, sier Telje.
Budsjettsprekk gjorde at rekkverkene ikke ble utført som planlagt, landskapsarkitektene fikk ikke laget beplantning og forhager som de hadde tegnet inn. Fasadene ble heller ikke som arkitektene ønsket.
– Husene skulle egentlig være i pusset mur. Gule, som buksene mine, sier Telje, og peker på sine sennepsgule chinos.
– Sånt som du finner i italienske småbyer. Varme fargenyanser. Men det ble for dyrt.
I stedet ble fasadene kledd med brennlakkerte aluminiumsplater i gul- og rødtoner.
– Som arkitekt må du svelge noen kameler, sier Telje.
Men det ser ut til å fungere. Som en beboer sier: «Jeg føler at solen alltid skinner på Casinetto, fordi husene er så gule.»
tilfeldige møter. Svalgangene, de lange altanene utenpå husene er noe av det karakteristiske ved Casinetto. Fra svalgangene har beboerne sine egne inngangsdører, hvor de kan sette opp skilt, blomsterpotter, kanskje et lite bord og en stol.
– Vi tenkte vi kunne spare litt inn på trappegangene. Dessuten kunne vi stimulere til at folk møter hverandre, sier Are Telje.
Det er også beboer og arkitekt Lise Marie Evertsen opptatt av. Hun studerte arkitektur i København under professor og byutviklingsekspert Jan Gehl.
– Jan Gehl var opptatt av de tilfeldige møtene. De er viktige. Du kan sitte på svalgangen utenfor leiligheten din og vente på at naboen kommer forbi. De tilfeldige møtene gir en mulighet til å sosialisere, som du ikke får i trapperom.
Evertsen tror mange er skeptiske til at soverom og kjøkken har vindu ut mot fellesareal og svalgang hvor naboer går rett forbi. Men det gir en mulighet til kontakt som er positiv.
– Utgangspunktet er at mennesker har behov for kontakt. Flere og flere blir ensomme. Det er viktig at arkitekturen tilbyr steder å møtes. Da må det være gode uterom. Med sol, så det er trivelig å sitte der. Det skvises vekk i nye prosjekter. Det finnes noen krav, men de er minimale.
Når man bor så tett som på Casinetto, blir det ikke konflikter da? Når en nabo lar sko slenge utenfor inngangsdøren og en annen har visne blomster og ski stående i juli? Eller en utstoppet schæfer, som en beboer har liggende?
– Det er ganske avslappet, sier Evertsen.
– Velger du å bo så tett som her, liker du å ha folk rundt deg.
portal. Noen konflikter og irritasjonsmomenter er det, de handler stort sett om bråk, kanskje fra oppussing, for det er alltid noen som pusser opp, borer i betong. Dessuten er det sterke følelser knyttet til trærne. De som ifølge Telje var tomtens kvalitet da de begynte planleggingen.
Noen beboere vil hugge trær, fordi de står for tett på, tar solen og etterlater blader. Andre vil for all del bevare dem.
– Vi måtte alliere oss med Park og idrett, sier Telje.
– Slipper du beboerne løs, kommer de med motorsagen.
Som pensjonist er han ofte innom her, for han har familie i en av leilighetene. Det er én ting som fortsatt irriterer ham: At de ikke tegnet et sammenhengende tak mellom de to øverste blokkene, en slags portal som bandt dem sammen.
– Hver gang jeg går gjennom det hullet der, tenker jeg: «Faen heller.»
Men ellers synes han at de klarte å lage et prosjekt som var fint tilpasset omgivelsene her, både funkishus og gamle trær.
– Det er en kontrast til omgivelsene, men den er ikke skrikende. Tarjei Vesaas har sagt noe jævlig fint: «Eit hus var sprunget frem som eit hugg av uvøren tanke.» Det er akkurat det motsatte vi arkitekter skal holde på med. d2