Kampen i det norske riggmarkedet spisser seg til. Mens Aker Drilling sikter mot børs og Seadrill posisjonerer seg i riggmarkedet ved å skille ut sine dypvannsrigger i eget selskap, velger kunden Statoil å gå egne veier.
Statoil har nå på egen hånd utviklet et nytt riggdesign skreddersydd for norsk sokkel og Statoils behov. Det nye riggdesignet, som har navnet Cat D - er en arbeidshest som er spesialtilpasset Statoils behov for boring, brønnkomplettering og brønnintervensjon på modne felt.
Statoil har satt seg som mål at det nye riggkonseptet skal utføre boring, komplettering og brønnintervensjon på modne felt 20 prosent mer effektivt enn dagens riggflåte. Det viser presentasjonsmateriale som Statoil tidligere har presentert for boremiljøet.
Skal øke utvinningen
Med riggene håper Statoil å løse en av de største utfordringene på norsk sokkel; det store behovet for boring- og brønnarbeid på mange modne felt. Statoil trenger et stort antall brønner på modne felt for å sikre maksimal utvinning.
På mandag skal Statoil presentere det nye riggdesignet for pressen.
- Det nye riggdesignet kan bringe nye teknologiske og kommersielle løsninger i riggmarkedet som kan gi viktige bidrag for å øke utvinningen og verdiskapingen på norsk sokkel, skriver Statoil i invitasjonen til pressen.
Legger press på riggselskapene
Ifølge Statoils presentasjonsmateriale datert 23. oktober 2010 skal riggene kunne bore året rundt på havdyp fra 100-500 meter og skal arbeide i Nordsjøen og på Haltenbanken. Riggene skal bore ned til 8000 meters dyp og huse et personell på opptil 130 personer.
Med den nye riggtypen kan Statoil legge press på riggselskapene. Istedet for at Statoil kriger om rigger til høye riggrater, er rollene snudd. Statoil inviterer alle borekontraktørene til å kjempe om å bygge og drive de nye riggene, mens Statoil har bruksretten. Ifølge presentasjonsmateriale DN.no har fått tak i skal fire verft i Singapore og Sør-Korea kjempe om å bygge understellet, mens to selskaper konkurrerer om å levere utstyret til riggen.
Klar i 2014
Det fremgår av presentasjonsmaterialet fra Statoil at noen av utfordringene med sjettegenerasjonsriggene i markedet er at de er brakt inn på norsk sokkel på spekulasjon fra borekontraktørene. Dette gir dyre rigger. De er også designet for dypvannsboring, noe som ikke er optimalt for behovet for operasjoner på mellomdypt vann. Riggene har også store eksosutslipp og er dårlig tilpasset det kalde klimaet i den norske vinteren.
Samtidig er den norske riggflåten aldrende, to tredjedeler av de halvt nedsenkbare boreriggene på norsk sokkel er 20 år eller eldre.
Statoil har planlagt at den første riggen skal være klar allerede i andre kvartal 2014 og den andre riggen i tredje kvartal samme år. Statoil vurderer også å bygge ytterligere to rigger med levering i fjerde kvartal 2014 og første kvartal 2015.
Kontraktstildeling til en borekontraktør er planlagt innen 25. mai i år.
Les også:
Statoil boret tørt på Snøhvit
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.