Striden rundt en mulig konsekvensutredning for petroleumsvirksomhet utenfor Lofoten og Vesterålen tilspisser seg. Høringsfristen for revidering av Forvaltningsplanen for Barentshavet og havområdene utenfor Lofoten har blitt stadig utsatt, nå sist fra 1 september til 15 oktober 2010. Planen er at den reviderte forvaltningsplanen skal være klar i løpet av første kvartal 2011. Det er imidlertid ikke noen umiddelbar sammenheng mellom revidering av forvaltningsplanen og en åpning for konsekvensutredning . Om den reviderte forvaltningsplanen skal kunne danne et faglig grunnlag for en konsekvensutredning er et åpnet politisk spørsmål og dermed er frontene skarpe og utfallet uvisst.

Både oljeaktører, politiske partier og miljøvernaktører mobiliserer. Les om Naturvernforbundets strategi her: Vil ha folkets støtte mot oljeboring i Lofoten

Statoil lokker med store muligheter
Statoils Hege Marie Norheim, som jobber med opplysningsarbeid for Lofoten og arktiske områder, sier til Offshore.no at de avventer politiske beslutninger, men også at dette stengte området er ”overmodent” for letevirksomhet:

- Dette er en politisk beslutning politikerne må ta. Alle partiene har vært tydelige på hva de mener, bortsett fra Ap, som ikke har bestemt seg. Vi forsøker å bidra med vårt syn angående faktagrunnlaget. Rapportene som ble lagt frem i april mener vi gir et godt bilde. Vårt syn på ressursene er et annet enn Oljedirektoratets syn, pga. mulige lekkasjer fra reservoarene. Anslagene til OD er lavere enn våre. Vi mener det ligger mellom 2 og 3 milliarder fat oljeekvivalenter i området. OD mener det er reserver tilsvarende fem til seks Goliat-felt her, et felt som skal bygges ut for rundt 30 milliarder kroner. Kan vi få fem-seks slike utbygginger, vil det ha store ringvirkninger, det er klart, sier Norheim.

- Fem til seks Goliat-utbygginger vil altså bety utbygginger verdt mellom 150-180 milliarder kroner, sier Norheim til Offshore.no.

Lang prosess
Forvaltningsplanen for Lofoten og Barentshavet ble lagt frem i 2006. Områdene Nordland 6, Nordland 7 og Troms 2 ble midlertidig vernet for petroleumsutvinning.

Fagetater, som Klima- og forurensning direktoratet (tidligere SFT), Havforskningsinsitituttet og Norsk Polarinsitutt, samt direktoratet for naturforvaltning , DIRNAT, har flere ganger anbefalt at det ikke åpnes for petroleumsutvinning i området. Regjeringen Bondevik 2 (Høyre, Krf og Venstre) åpnet ved oppstarten av forvaltningplanen for Loften og Barentshavet i 2003 for varig vern av Lofoten. Dette ble fort droppet fra forvaltningsplanens ordlyd. Ønsket har vært stort fra oljenæringen for en åpning av området, da området har potensielt store petroleumsforekomster.

I oppfølgingsarbeidet med forvaltningsplanen har det foregått en innsamling av relevant kunnskap om sjøbunn via seismikk og Mareano-programmet og sjøfugl gjennom SEAPOP-programmet Det faglige grunnlaget for en revidering av Forvaltningsplanen ble lagt frem 15 april i år. Les om rapporten på Miljøverndepartementets hjemmesider her .

Regjeringen vil i den reviderte forvaltningsplanen altså blant annet ta stilling til spørsmålet om det skal gjennomføres en konsekvensutredning for petroleumsvirksomhet i områdene utenfor Lofoten og Vesterålen. En avgjørelse om åpning for petroleumsutvinning i Lofoten og Vesterålen har blitt utsatt flere ganger. Det kan se ut som om konsekvensutredning ikke blir en realitet denne gangen heller, på grunn av intern splittelse i regjeringen: - Ap klar for å droppe Lofoten

Les mer om de svært ulike innspillene i forbindelse med striden rundt konsekvensutredning:

- Vern av Lofoten kan gi arbeidsplasser

LO-lederen krever oljeutredning i Lofoten

Ordfører i "oljebyen i nord" i harnisk

- Kroken på døra for oljeboring i Lofoten

- Lofoten-olje kan gi 8.000 arbeidsplasser (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.