Statoil har 34.400 timers etterslep på vedlikehold av sikkerhetskritisk utstyr. Totalt har Statoil over 1000 ugjorte vedlikeholdsjobber av utstyr som er viktig for sikkerheten ugjort.
Det viser informasjon DN.no har fått tilgang til. Vedlikeholdsetterslepet er per 31. juli.
Dette etterslepet er altså ikke Statoils totale etterslep på vedlikehold - som er langt større - kun etterslepet på vedlikehold av sikkerhetskritisk utstyr som eksempelvis brannslukkingssystemer, gassdetektorer, livbåter osv - utstyr som er til for å redde menneskeliv og hindre en storulykke.
- Høy prioritet i Statoil-ledelsen
- Det er stor ledelsesoppmerksomhet rettet inn mot for å redusere etterslepet, sier informasjonssjef Gisle Johanson i Statoil til DN.no.
- Vi ønsker ikke å ha etterslep av vedlikehold på sikkerhetskritisk utstyr. Med 30 plattformer blir det mange jobber og timer, og der det er stort etterslep er det satt inn korrektivt tiltak. Vi har vært i tett dialog med Ptil før sommeren og gjennom sommeren og informert dem grundig. Det bekrefter også at dette har høy prioritet i ledelsen, sier han.
Johanson sier det er en rekke grunner til at etterslepet på vedlikehold av det sikkerhetskritiske utstyret er blitt så stort.
- Det kan være en rekke grunner, det kan være planlagt, det handler også om prioritering av oppgaver og at ulike plattformer har prioritert og løst oppgaver ulikt. Når man er nødt til å utsette en vedlikeholdsjobb som defineres som sikkerhetskritisk, vil ledelsen sammen med vernetjenesten vurdere risiko og vurdere behov for kompenserende tiltak. Når det arbeidet blir gjort på en god måte, kan vi utsette slike jobber uten at det innebærer økt risiko.
Snøhvit blant de verste
Dårlig vedlikehold på sikkerhetskritisk utstyr er på langt nær noe som kun rammer gamle installasjoner på norsk sokkel.
Petroleumstilsynet gjennomførte i sommer et stort tilsyn med Hammerfest LNG, Statoils store Snøhvit-anlegg på Melkøya som sto ferdig i 2007. Formålet med tilsynet var å se på faren for en storulykke. Ptil fant et stort etterslep på vedlikehold av sikkerhetskritisk utstyr og konkluderer med at Snøhvit er svært nær et bunn-nivå blant alle Statoils felt. Selv om Statoil ifølge Ptil har intensivert innsatsen, ventes det kun en langsom forbedring for Hammerfest LNG i forhold til de andre Statoil-installasjonene.
- Det er viktig å understreke at vi har et høyt teknisk sikkerhetsnivå på våre installasjoner, tallet på etterslepet er ikke sammenfallende med økning i risiko. Vi måler teknisk sikkerhetstilstand og oppfølging av alvorlige hendelser som rapporteres. Begge de tallene bekrefter et høyt sikkerhetsnivå. Når det er sagt jobber vi for å redusere etterslepet og har satt inn ekstra ressurser og personell på installasjonene hvor vi har en økning i etterslepet, sier Johanson i Statoil.
Petroleumstilsynet er klar over Statoils problemer med manglende vedlikehold.
- Dette er en sak vi ser Statoil har en utfordring med å håndtere, sier pressetalsmann Ole-Johan Faret i Petroleumstilsynet til DN.no. Han sier mange plattformer - også eid av andre oljeselskaper - har et stort etterslep på kritisk vedlikehold og problemer med å dokumentere at de har full kontroll.
Les hele intervjuet her: - Problemet har vokst etter fusjonen
Les også: - Det viktigste jeg har skrevet
Flatt batteri satte verden på hodet (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.