Statoil presenterer et nytt riggkonsept kalt "Cat J". Det er en stor oppjekkbar rigg (jack up-rigg) som vil være spesialtilpassset for boring i Nordsjøen.
Kategori J-riggene vil bli blant de største oppjekkbare riggene i verden, med boredekk på størrelse med en fotballbane. Riggene er basert på nederlandske GustoMSC såkalte CJ70-design, som er en oppjekkbar rigg med et dekk som er 100 meter bredt. Riggen står på havbunnen på tre ben som er over 200 meter lange, og som gjør det mulig å bore i opptil 150 meters havdybde selv i værharde områder.
- Vi har sagt at riggene vil øke effektiviteten med 20 prosent og vil drive på både en mer effektiv og sikker måte, sier direktør for boring og brønn Øystein Arvid Håland. Han sier Statoil har ambisjoner om å også bygge riggene 10 prosent billigere ved å bruke standardiserte løsninger.
- Vi bruker kjent teknologi, men setter komponentene sammen på en smartere måte, forteller Håland.
- Hovedgevinsten er samtidige operasjoner som gjør at vi kan ha parallell aktivitet ved denne måten å bygge riggene på, sier Håland. Han viser til at på eldre rigger er man ofte nødt til å først gjøre seg ferdige med en operasjon før man kan starte den neste boreoperasjonen fordi kraner etc er i bruk.
Han påpeker at det nye riggdesignet er utviklet i samarbeid med flere industriaktører som skrogdesignere, leverandører av overbygg, verft og borekontraktører.
- Vi har utviklet dette sammen med industrien. Vi har ikke sittet på bakrommet og tegnet.
Har sikret seg stål og byggeperioder
Statoil vil be riggselskapene om minimum to slike rigger. Anbudet vil gå ut i andre eller tredje kvartal i år, og kontraktstildelingen vil skje i årets fjerde kvartal. Byggetiden på gigantriggene er rundt tre år.
- Vi starter med to rigger, så ser vi hva det utvikler seg til, sier direktør for anskaffelser og leverandørrelasjoner Jon Arnt jacobsen. Han legger ikke skjul på at Statoil kan bestille flere slike skreddersydde rigger.
- Med Cat D-riggene startet vi også med to, men nå har vi foreløpig bestilt fire, legger han til.
Statoils nye riggsatsing vil koste milliarder, de to første riggene kan få en prislapp på over 5 milliarder kroner.
- Vi ser at rigger av denne typen koster 450 - 500 millioner dollar fra verft, sier Jacobsen.
Statoil har sikret seg stål og byggeperioder hos fem verft, henholdsvis Daewoo, Samsung og Hyundai i Sør-Korea, samt Keppel og Jurong i Singapore.
Klare til storfunnet
Dermed ligger det an til at Statoils nye superrigger blir klare løpet av 2015. Det betyr at superriggene vil være klare til å bore på det gigantiske Johan Sverdrup-funnet som Statoil håper skal være i produksjon fra 2017.
- Riggene kan brukes på felt under 150 meter. De er aktuelle på felt som Gullfaks, Mariner og Johan Sverdrup, bekrefter Jacobsen.
Sverdrup-feltet i Nordsjøen strekker seg over hele 180 kvadratkilometer og vil trolig kreve mange titalls produksjonsbrønner.
- Denne oljen er i champagneligaen
Og nettopp boring av produksjonsbrønner er en av de største flaskehalsene på norsk sokkel. Petoro anslår at det er behov for to til tre ganger så mange produksjonsbrønner per år som det bores i dag for å sikre de antatte reservene.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Ivrig på nye riggtyper
Dette er andre gang Statoil presenterer et unikt riggkonsept. Første gang var for ett år siden da Statoil presenterte konseptet Cat D (kategori D) - en arbeidshest av en rigg som var spesialtilpasset Statoils behov for boring, brønnkomplettering og brønnintervensjon på modne felt. Statoil satte seg som mål at det nye riggkonseptet skal utføre boring, komplettering og brønnintervensjon på modne felt 20 prosent mer effektivt enn dagens riggflåte.
Statoil ser for seg at Cat J-riggene bygges og drives av riggselskaper mens Statoil og de andre lisenseierne på feltet riggen skal brukes står som eier.
Nylig inngikk Statoil en avtale verdt 15 milliarder kroner med riggselskapet Songa om bygging av totalt fire Cat D-rigger. Kontraktsperioden er åtte år, pluss opsjoner på 4x3 år per rigg. Statoil sier lengden på kontraktene med Cat J vil være avhengig av kontraktsforhandlingene, men signaliserer at det er snakk om lange kontrakter.
15 milliarderskontrakt til Songa
Riggmeglere har tidligere uttalt til oljeavisen Upstream at Maersk Drilling, Seadrill og Rowan er gode kandidater med lang erf#229 innen eierskap og drift i værharde områder.
Videre nevnes Odfjell Drilling, Awilco, Noble Corp og Ensco som mulige ”outsiders”.
Statoil vurderer verdens største jackup-rigg (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.