Regjeringen foreslår å bruke 3 prosent av oljefondets verdi, og holder seg dermed godt innenfor handlingsregelens grense på 4 prosent, får NTB opplyst. Ved å sprøyte hele 225,6 milliarder oljekroner inn i budsjettet øker finansminister Siv Jensen (Frp) og statsminister Erna Solberg (H) oljepengebruken med over 10 prosent fra årets budsjett.

Budsjettimpulsen – statsbudsjettet bidrag til veksten i norsk økonomi – er på 0,4 prosent.

– Det er helt nødvendig å ha en ekspansiv finanspolitikk i Norge nå. Jeg vil legge fram et budsjett godt tilpasset den økonomiske situasjonen, sa finansminister Siv Jensen (Frp) om statsbudsjettet torsdag morgen.

Klokka 10 er det er fjerde gang Jensen skal legge fram statsbudsjettet for Stortinget. Hun innrømmet at arbeidet med årets budsjett har vært litt mer krevende enn tidligere.

Alt om statsbudsjettet 2017: Følg DNs dekning her

6,5 milliarder i skattelette

Også i år blir det omfattende endringer i skatteopplegget og lettelser på flere områder – selv om regjeringen velger ikke å senke formuesbeskatningen, slik mange ventet. Bunnfradraget øker imidlertid fra 1,40 til 1,48 millioner kroner, hvilket i praksis vil bety en viss skattelette, for eksempel for boligeiere.

De samlede endringene i skatte- og avgiftsopplegget innebærer totalt 6.446 millioner i skattelette over statsbudsjettet for neste – såfremt det blir vedtatt slik regjeringen foreslår. Dermed blir de samlede skattelettene over fire år med Høyre/Frp-regjeringen 25 milliarder kroner, skriver Dagens Næringsliv.

Selskapsskatten senkes videre til 24 prosent, og regjeringen innefører en egen skatt på finanstjenester som skal gi en beregnet skatteinngang på 1,8 milliarder kroner.

Grønt skifte

Det knytter seg dessuten betydelig spenning til hvordan regjeringen innretter det såkalt grønne skatteskiftet når alle grepene ses samlet. Samarbeidspartner Venstre har gått langt i å stille tilnærmet ultimative krav til oppfyllelsen fra i fjor om en vesentlig omlegging av skatte- og avgiftsopplegget i grønn retning.

Mye tyder på at det vi vet så langt – at bensin- og dieselavgiftene settes opp med henholdsvis 15 og 35 øre og at dette veies opp med lettelser på bilhold – ikke er tilstrekkelig til at Trine Skei Grande og hennes partifeller er fornøyde.

Slik NTB forstår det, vil de nye avgiftssatsene innebære økte inntekter på drøyt 1 milliard kroner.

Ifølge NRK ligger det ikke inne store miljønyheter i budsjettet som vil få Venstre til å endre oppfatningen de har hatt siden Jensen offentliggjorde «bilpakken» i budsjettet i forrige uke.

Milliarder til ledige

Regjeringen foreslår å sette av 1,9 milliarder kroner på statsbudsjettet til økte forsvarsbevilgninger. Ifølge NRK er 1,1 milliarder av denne summen friske midler til oppfølging av Langtidsplanen for forsvarssektoren, 240 millioner går til sjøforsvaret og 500 millioner til kjøp av jagerfly.

Bevilgningen til hæren øker med 216 millioner.

Videre foreslås det 4 milliarder kroner på en tiltakspakke for å motvirke arbeidsledighet. Det er om lag samme størrelse som i fjor, og en del av den ekstra innsatsen regjeringen ønsker å gjøre for å bote på skadene oljekrisen har ført til på Sør- og Vestlandet.

– Selv om det ser ut som om ledighetstoppen er nådd er det for tidlig å heise flagget. Vi må satse på å lage trygge jobber også neste år, sier Jensen.

Les også: Spenning rundt behandlingen av statsbudsjettet

Tiltakspakke for å motvirke arbeidsledighet

 

Følg markedene med DN Investor

Hør DN-podcast om granskningsindustrien. Slik granskes de store norske selskapene. En av landets mest erfarne granskere Jan Fougner forteller hvordan han går frem og avslører hvor ubehagelig det blir når man pirker borti selskapenes dypeste hemmeligheter.

 

Får du ikke opp spilleren? Prøv her eller her.

Vi vil gjerne høre fra deg! Send oss en mail på mre@dn.no.

Anbefalt av DNtv:

To årsaker til at fremtiden er elektrisk
Den store stjernen på Volkswagen-standen i Paris, er en elbil. Terje Male i Møllergruppen forklarer her hvorfor.
02:32
Publisert:
 

Denne elbilen kommer snart på veiene
Mercedes lager et eget undermerke for elbil, og starter med en elektrisk suv.
01:42
Publisert:
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.