– Å få aksept av regjeringen til å reversere oljepengebruken er nesten umulig, konstaterer Venstre-nestleder Terje Breivik overfor NTB.

– Det er langt verre å reversere oljepengebruken i denne typen forhandlinger enn når du selv sitter på initiativet, mener han.

Partiet jobber nå med sitt alternative budsjett for 2017.

– Det er helt uaktuelt å foreslå eller godta at de nødvendige endringene i budsjettet skal skje gjennom økt oljepengebruk, sier Breivik.

Dermed må de fire borgerlige partiene finne andre løsninger enn å bruke flere oljekroner når de skal gå løs på uenigheten om budsjettforslagets klimaprofil.

Budsjettforhandlingene mellom Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og KrF starter trolig 2. november.

Ikke bærekraftig

For 2017 foreslår regjeringen nok en gang en rekord i oljepengebruken. 225,6 milliarder kroner fra oljefondet skal brukes til å finansiere norske skoler, sykehus og veier og alle andre tiltak.

– Vi ligger på et nivå som ikke er i nærheten av det som regjeringens eget ekspertutvalg mener er bærekraftig, sier Breivik.

Også flere økonomer og sentralbanksjefen har tatt til orde for at oljepengene må fases saktere inn i økonomien.

– Det haster å få inn en holdning om at regjering og Storting finansierer nye, nødvendige tiltak gjennom reelle omprioriteringer og omdisponeringer, fremfor hele tiden å gjøre det lettvint med å bruke oljepenger, sier Breivik.

Svakere impuls

Av de fire borgerlige partiene har Venstre i tidligere prosesser vært mest opptatt av å begrense oljepengebruken, men likevel endt med å støtte budsjettene.

Budsjettimpulsen, et mål på hvor mye budsjettet bidrar til den økonomiske veksten, er i forslaget for 2017 på 0,4 prosent, mot 1,1 prosent i år.

Men i kroner og øre er neste års oljepengebruk 20 milliarder kroner høyere enn i år. Samtidig regner mange økonomer med at fondet kommer til å vokse langsommere grunnet svekket avkastning og lavere tilførsel av friske penger.

Grønt alternativ

KrF og Venstre legger trolig fram sine alternative budsjetter 31. oktober og 1. november. Der vil deres hovedkrav stå med fet skrift.

For Venstres del handler det først og fremst om å gjøre budsjettet grønnere. Partiet har blant annet krevd langt høyere bensin- og dieselavgifter enn det som foreslås.

Flat CO2-avgift og reduksjon i pendlerfradraget er to ting Venstre kommer til å legge på bordet i forhandlingene, sier partileder Trine Skei Grande til Dagbladet.

I tillegg er det ventet at partiet vil jobbe mot forslaget til bompengekutt, men for utvidede avtaler for å belønne lav- og nullutslippsbiler og en ytterligere økning av omsetningspåbudet for biodrivstoff.

I bytte mot økte miljøavgifter vil Venstre gi lettelser i inntektsskatten. (©NTB)

Følg markedene med DN Investor

Hør podkast spesial: Vi gir deg hovedtrekkene, vinnerne og tapere, reaksjoner og stridstemaene i budsjettforhandlingene.

 

Hør DN-podcast om granskningsindustrien: Slik granskes de store norske selskapene. En av landets mest erfarne granskere Jan Fougner forteller.

 

Får du ikke opp spilleren? Prøv her eller her.

Vi vil gjerne høre fra deg! Send oss en mail på mre@dn.no.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Anbefalt av DNtv:

Blir han USAs neste president? Her er Donald Trumps mest kontroversielle uttalelser.
Disse uttalelsene vil han bli husket for: Donald Trump om flyktninger, Mexico og Hillary Clinton
03:33
Publisert:
 

Ikke noe håndtrykk - mange beskyldninger
Slik var den andre presidentdebatten mellom Hillary Clinton og Donald Trump
02:50
Publisert: