Regjeriongen vil ha en fells lav mediemoms på 8 prosent for aviser og e-aviser. For forbrukeren betyr dette at papiraviser blir dyrere, mens de som abonnerer på digitale utgaver av avisene i teorien vil oppleve at disse blir billigere. I dag er det null prosent moms på papiraviser og 25 prosent moms på digitale utgaver og nettaviser.
Men det er ikke bare å innføre en slik ordning, den må godkjennes av av det europeiske kontrollorganet ESA. Derfor tror ikke regjeringen at de vil kunne innføre den nye momsordningen før tidligst sommeren neste år, mest sannsynlig i 2016.
Kulturdepartementet varsler også at det vil bli en overgangsordning for papiravisene på fem år.
Derfor vil det trolig bli moms på aviser først i 2021. Momsen på e-aviser reduseres imidlertid allerede i år eller neste år, avhengig av når ESA gir sin godkjenning.
- Verst tenkelige tidspunkt
Leder Thomas Spence i Norsk journalistlag (NJ) beskriver dagens momsnyhet som en nyhet med en pluss og en minus.
– Det er bra at de reduserer moms på digital satsing, men vårt krav er ingen skatt på journalistikk og det frie ord. Sånn har det vært i 40 år, men nå vil de innføre moms på papir. Det er gift i den nåværende økonomiske situasjonen, og kan bety avis- og tidsskriftdød.
– Det er flertall for nullmoms på Stortinget, og NJ håper Stortinget vil slå tilbake dette forslaget og bevarer fritaket for skatt på det frie ord.
– Dette er verst tenkelig tidspunkt for å innføre en ny avgfit.
Delt utvalg
I sin politiske plattform hadde Høyre-FrP-regjeringen lovet å «likestille papiraviser og e-aviser», samt etablere en felles lavmoms. Nå har altså regjeringen foreslått å innføre denne ordningen, med en lik momssats for alle medier på 8 prosent.
For tradisjonelle aviser betyr innføring av moms svekket konkurransekraft i en vanskelig tid. Avissalget har falt dramatisk de siste årene, og økt pris på abonnementer og i avisstativene vil trolig senke kjøpelysten ytterligere.
I 2010 presenterte Mediestøtteutvalget en gjennomgang av momsreglene for media. Utvalget var delt i synet på om det burde innføres moms på aviser eller ikke. Halvparten av utvalget var for en lav moms på 8 prosent for både aviser og nettaviser, mens halvparten var for fortsatt nullmoms for aviser.
Bremser innovasjon
Deler av utvalget argumenterte for at det er uheldig at ulike typer tjenester, som i prinsippet kan distribueres på mange av de samme plattformene skattelegges ulikt. Dette kan skape uheldige konkurranseforhold og bremse innovasjon i mediebransjen.
For mens inntektene fra papiravis trolig vil synke i det nye momsregimet, vil det trolig bli lettere å få betalt for digitale utgaver. For mange avishus vil endringen trolig både gi økte og reduserte inntekter. Foreløpig er de fleste norske aviser lønnsomme, men med redusert salg og svikt i annonsinntektene vil denne lønnsomheten gradivis reduseres. Til gjengjeld vil de fleste mediehus trolig øke sine digitale inntekter med redusert moms.
Les også:
Turner Broadcasting nedbemanner
Tar over i Gambit H+K (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.