Sent i går kveld ble det klart: Orkla Media fikk tilslaget på Den Danske Banks aksjer i Danmarks største mediehus, Det Berlingske Officin. Spekulasjonene rundt hvem som skulle overta det danske mediehuset har pågått siden Den Danske Bank la aksjene ut for salg i juni.

For dyrt for Schibsted
- Interessen for den ærverdige, gamle dansken har vært stor i flere land, men én etter én har de åpenbart falt av lasset. Schibsted har ikke lagt skjul på sin interesse for Berlingske, men for noen uker siden trakk selskapet seg fra budrundene.

- Prisen som ble forlangt var høyere enn det vi mener Berlingske er verdt, sier konserndirektør i Schibsted, Birger Magnus. Han mener det betyr lite for Schibsted at Orkla nå har fått hendene på Berlingske, utover det vil han ikke kommentere kjøpet.

Også den svenske mediegiganten Bonnier har snust på Berlingske, men trakk seg da prisen ble for høy.



Styrker Orkla Media
Hvor mye Orkla Media må ut med for transaksjonen som gir dem 87 prosent av aksjene i Berlingske, er foreløpig hemmelig. Først etter at Orklas bedriftsforsamling og de danske konkurransemyndigheter har behandlet avtalen, og Orkla har gått Berlinske nærmere etter i sømmene, vil summen offentliggjøres. Dette vil være klart 15. desember.

Økonomidirektør i Orkla Media, Knut Hverven, regner med at årsaken til at Orkla fikk tilslaget var selgerens samlede vurdering av pristilbud og hva Orkla står for. Han vil ikke kommentere hva kjøpet betyr i forhold til en eventuell oppsplitting av Orkla-konsernet, men sier at overtakelsen betyr en klar styrking av Orkla Media.

- Med overtakelsen av Berlingske blir vi en større enhet i Orkla-konsernet, sier Hverven til dn.no. Han understreker at det mest vesentlige for Orkla Media i denne sammenhengen er å få innpass på det danske markedet, samtidig som de blir en betydelig større aktør.

Etter sammenslåingen vil Orkla og Berlingske bli Norden femte største mediehus, og til sammen hadde de to en omsetning på 6,5 milliarder norske kroner ifjor. I tillegg til at Orkla nå kommer inn i Danmark, vil kjøpet bety synergier i forhold til de to mediehusenes ulike kompetanse på dagspresse og multimediesatsinger. Begge selskapene satser også i Øst-Europa.

Berlingske blir konsolidert som et datterselskap i Orkla Media over nyttår.

- Berlingske blir en del av Orkla Media og virksomhetene vil stå på egne ben, sier Hverven, som samtidig understreker at dette er en industriell satsing og ikke en finansiell investering

Dejlig!
I Det Berlingske Officin er man lettet over at budrundene endelig er over.

- Det er dejlig! Vi er meget glade for denne løsningen, som inneholder mange gode toner og konstruktive løsninger både for presse og elektroniske tjenester fremover, sier konsernsjef Joachim Malling til dn.no.

Ifølge Malling er også de ansatte i Berlingske fornøyde med sine nye eiere.

Den Danske Bank la sine aksjer i Berlingske ut for salg allerede i juni, og har brukt et halvt år på å finne ut hvem som var den beste byderen.

- Orkla er en god kjøper. De har en god strategisk sammenheng med Berlingske med sin posisjon i Norge, Sverige, og Polen, og har gode forutsetninger for å bli markedsleder i Danmark, er bankdirektør Karsten Knudsen i Den Danske Banks kommentar til dn.no. At Orkla har kunnet komme med en "tilfredsstillende pris", samt at de har hatt rundt 11 prosent av aksjene i Berlingske siden 1994, skal også ha vært av betydning. Heller ikke Knudsen vil antyde hva Orkla har gitt for aksjene.

Så lenge kjøpesummen er ukjent er flere av de norske medieanalytikerne forbeholdne med å uttale seg om Orkla Medias kjøp. En analytiker sier likevel at han ser på dette som et strategisk bra oppkjøp. Han har tro på at det vil gi synergier, for eksempel i internettsatsingen.

Overrasket
Medianalytiker Audun Stensvold i Karl Johan Fonds er imidlertid overrasket. Han ser på Schibsted og Berlingske som mer passende partnere, og peker blant annet på at Berlingskes strategi med en stor og tung morgenavis ligner mer på Schibsteds satsinger i Norge og Sverige. At Schibsted har trukket seg fordi prisen ble for høy, tyder på at Orkla Media har betalt en stiv pris for Berlingske, mener Stensvold.



Han er videre litt overrasket over at Orkla-konsernet nå styrker mediebiten.

- Dette er jo litt motsatt av de spekulasjonene om oppsplitting som har vært rundt Orkla i det siste, sier Stensvold. Han påpeker videre at Orkla Media nå neppe blir mindre attraktiv dersom det skulle bli aktuelt å selge ut selskapet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.