Kværner og Aibel er antatt å være de eneste gjenværende konkurrentene for bygging av et 15.000 tonns boredekk til «Johan Sverdrup»-prosjektet. Det skriver Upstream fredag.
Kilder sier til avisen at konkurransen skal være jevn.
En kilde sier at Kværner er favoritten ettersom selskapet har en «mindre risikabel prosjektmodell» enn Aibel.
Andre kilder mener imidlertid at Aibel har vist god gjennomføringsevne tidligere, noe som kan gjøre at tildelingen går i deres favør.
Kildene trekker også frem at Kværner allerede har blitt tildelt kontrakter for bygging av tre av understellene for prosjektets fire plattformer.
Taperen kan på annen kontrakt
Kildene mener uansett at det av selskapene som ikke blir tildelt kontrakt i denne omgang vil være en sterk konkurrent for bygging av plattformdekk til prosjektets boligplattform, en kontrakt som ventes tildelt i mai 2015.
Kilder innen sektoren sier at det antas at norske verft har en fordel i anbudsrunden ettersom disse har god kjennskap til norske sikkerhetskrav og Norsok-standarder.
De store sørkoreanske verftene, Hyundai, Daewoo og Samsung Heavy Industries, ventes å ha bedre sjanser når kontraktene for de to gjenstående plattformdekkene til stigerørsplattformen og prosesseringsplattformen skal tildeles, sier kildene.
Statoil lyste ut anbud for disse to kontraktene tidligere denne uken.
Tildeling av disse kontraktene er ventet tidlig i juni, og Upstream skriver at en generell antakelse er at disse vil ende i Sør-Korea.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.