Statoil har lagt frem rapporten fra granskingen av helikopterulykken på Turøy, hvor 13 personer mistet livet.
«Granskingen konkluderer med at Statoil jobber godt med helikoptersikkerhet på norsk sokkel. Samtidig peker rapporten på at industriens arbeid med å effektivisere og økt kostnadsfokus ikke må gå på bekostning av sikkerheten, og den understreker at en eventuell innføring i Norge av nye felleseuropeiske sikkerhetskrav vil gi en endring i risikobildet knyttet til helikopteroperasjoner», heter det i rapporten.
– Turøy-ulykken var en tragedie for alle som ble rammet, og for syv selskaper som mistet nære kollegaer. Det er avgjørende at alle som arbeider offshore kan ha tillit til helikopter som transportmiddel. Vi vil nå sammen med industrien, myndigheter, helikopteroperatører og tillitsvalgte bruke rapporten til å ytterligere forbedre sikkerheten, sier konserndirektør for norsk sokkel, Arne Sigve Nylund i en pressemelding.
Denne granskingen er Statoils egen og har hatt som formål å utrede om det trengs tiltak rundt helikoptersikkerheten på norsk sokkel. Det er Havarikommisjonen som har ansvar for å utrede hendelsesforløpet og årsaker til ulykken.
Dette er hovedkonklusjonene fra den interne granskingen:
- Helikoptersikkerhetsarbeidet i Statoil er høyt prioritert og vel ansett blant eksterne samarbeidspartnere. Selskapet har gjennom flere tiår vært en pådriver nasjonalt og internasjonalt for å styrke helikoptersikkerheten. Statoil bør ha som ambisjon å opprettholde en ledende rolle innenfor helikoptersikkerhet i en bransje som blant annet utfordres med økende kostnadsfokus.
- Selskapet har en kultur og systemer for å lære av tidligere helikopterhendelser.
- Statoils beredskapshåndtering av helikopterulykken på Turøy, fra mobilisering fredag formiddag 29.4.2016 til demobilisering mandag formiddag 2.5.2016, vurderes som gjennomgående god. Oppfølgingen av de pårørende, samhandlingen med samarbeidspartnere og den interne organiseringen av beredskapsarbeidet fungerte i hovedsak bra.
- Samtidig har granskningsgruppen gjennom sitt arbeid gjort observasjoner og gitt anbefaling om tiltak Statoil bør følge opp for å styrke arbeidet med helikoptersikkerhet og beredskap.
Tiltak
Rapporten identifiserer en rekke tiltak Statoil kan jobbe med for å bedre sikkerheten. I hovedsak handler det om at arbeidet med helikoptersikkerhet er komplisert og involverer mange aktører. Derfor vil Statoil jobbe frem bedre løsninger for samahandling mellom de involverte partene for å se om det fører til enda høyere sikkerhet og lavere konsekvenser.
Granskinsrapporten konkluderer også med at Statoil bør rekruttere nytt personell til avdelingen for Flysikkerhet for å opprettholde kompetanse og kapasitet.
Statoil antyder også at de nye felleseuropeiske reglene for helikoptertjenester kan øke risikoen ved transport til norsk sokkel, og at en ny konkurransesituasjon kan lede fokus bort fra sikkerheten.
Beredskap
Rapporten anbefaler at Statoil avholder flere beredskapsøvelser sammen med samarbeidspartnere for å bedre samhandlingen ved hendelser.
Det skal også jobbes med rutiner og interne systemer for å sørge for raskere og mer presis informasjon utad ved eventuelle fremtidige hendelser.
Følg markedene med DN Investor
Hør DN-podcast om maktens språk: Er Trump og Brexit et tegn på at makten snakker over hodet på folk? Hvorfor vender folk seg fra ekspertene og heller hører på frisører enn ministre? DNs politiske redaktør Kjetil B. Alstadheim diskuterer maktens språk med Marte Gerhardsen og Lars-Erik Grønntun.
Får du ikke opp spilleren? Prøv her eller her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.