Statsministeren fikk store problemer med å begrunne hvorfor han velger å ikke fly med det utskjelte flyselskapet da han møtte pressen etter spørretimen i Stortinget onsdag. Utover et «det passer nok ikke for meg», avslo han å begrunne holdningen sin ytterligere.
Spørsmålet ble satt på spissen da Dagens Næringsliv påpekte at LO og andre fagforeninger boikotter Ryanair på grunn av de elendige arbeidsforholdene selskapets ansatte har.
– Det er et utslag av hvor alvorlig LO synes forholdene er i Ryanair, sa Stoltenberg, som innledet pressemøtet med å si at det som er kommet fram i mediene de siste dagene «etter alt å dømme er eksempler på sosial dumping».
NTB skrev tirsdag om det fagforeningene betrakter som regelrette slavekontrakter i Ryanair. Kabinansatte tjener 122 kroner timen, får lønnstrekk for alt fravær, også sykdom, og kan pålegges fire ukers ubetalt permisjon for å møte selskapets behov for å nedbemanne i lavsesong.
Ryanair blir dessuten beskyldt for å ha unndratt seg skatteplikt i Norge.
Avviser passivitet
Helt siden 2010 har fagforeningen Parat jobbet med saken og forsøkt å få forskjellige norske myndighetsorganer engasjert i problematikken. Til intet hell. Selv ikke et brev til statsministeren er besvart, ifølge nestleder Vegard Einan. Det er bare blitt videresendt til Samferdselsdepartementet. Unnfallenhet og passivitet, mener Einan.
Det benektet Stoltenberg onsdag, da stortingsrepresentant Hans Olav Syversen (KrF) tok saken opp i spørretimen.
– Men det er komplisert innenfor luftfarten. Hvilke lover som gjelder, avhenger av tilhørighet til landet og EØS-avtalens bestemmelser om fri bevegelighet av arbeidskraft, svarte han.
Statsministeren framholder at det har vært flere møter mellom Parat og departementet i sakens anledning, og sier han skal forsikre seg om at det blir flere møter for å følge opp «veldig alvorlige påstander». Til NTB sier han at «dersom det norske regelverket ikke er godt nok, så skal det gjøres bedre».
– Det er likevel ikke vi politikere som skal tolke regelverket. Hvis norske lover er brutt, er det spørsmål som domstolene, Luftfartstilsynet og skattemyndighetene må ta stilling til, sier Stoltenberg.
Neste dørs taktikk
Parat har beskrevet myndighetenes håndtering av saken på en måte som best oppsummeres med «neste dørs taktikk». Henvendelser er blitt besvart med at saken er andre myndighetsorganers ansvarsområde, ifølge Einan. Hans Olav Syversen mener statsministeren selv bidrar til en nær sagt systematisk ansvarsfraskrivelse.
– Dør-til-dør-politikken ble illustrert veldig klart med statsministerens svar til Parat, og det var å sende brevet videre til Samferdselsdepartementet. Han skyver ansvaret fra seg og tar ikke noe helhetlig ansvar, sier han til NTB.
Fremskrittspartiets Harald T. Nesvik, som fulgte opp Syversens spørsmål i spørretimen, medgir at fagdepartementene i utgangspunktet er de rette adressatene, ikke statsministeren. Men Stoltenberg har ansvaret for regjeringens politikk, og ikke minst jobben med å samordne departementenes arbeid, påpeker han.
– Det viktigste etter mitt syn er at regjeringen nå kommer med forslag til et regelverk som gir alle flyselskaper like konkurransevilkår. Noe er på gang, men dette arbeidet kunne gått mye raskere, sier han.
Les også:
Livredde Ryanair-ansatte frykter for jobbene sine
Den grønne boken som nesten tok livet av SAS
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.