Peugeot har etterhvert opparbeidet seg gode tradisjoner på å lage fleksible familiebiler, og i den splitter nye 5008 rendyrkes dette.
Bilen er en såkalt flerbruksbil med mulighet for opptil syv seter. 308 SW er jo også det, men denne modellen er bittelitt lengre, og noe høyere, men føles mye større.
Der 308 bokstavelig kommer til kort, og bare til nød egner seg som syvseter, tar 5008 Peugeot et fleksibelt steg videre.
Fleksi for alle penga
For på dette punktet bilen er svært god. Bagasjerommet er svært rommelig, og de fleksible løsningene på setene er svært bra. Blant annet er alle de tre "normale" baksetene utstyrt med isofix-fester. Tre barneseter i bredden burde gå greit.
Når bilen opptrer som femseter har man et bagasjerom på opptil 679 liter under gardinen. Da er riktignok baksetene i fremre posisjon. I tillegg er bagasjerommet slik utført at det er enkelt å laste bilen.
Alle seter, også passasjersetet foran, kan enkelt legges ned, og da får man varebilstørrelse på bagasjerommet.
Ingen racer
Vår testbil var utstyrt med den minste dieselmotoren, som også kommer til å bli storeselgeren i Norge. 1,6-literen på 109 hestekrefter kjenner vi fra flere andre modeller, og den fungerer fint i også den relativt store 5008. Det går stille og greit.
Selv på langtur med full oppakning følte vi ikke at det ble knapt med krefter. Den byr slett ikke på sportsbilytelser, null til 100 km/t går på moderate 12,3 sekunder. Men dette er da også en flerbruksbil, man kjører deretter.
Irriterende håndbrekk
Skal man så ha noen ankepunkter mot bilen, går det på detaljnivå.
Ekstremt irriterende er det at man må trykke to ganger på nøkkelen for å låse opp bakdørene og bagasjeromsdøren. Mulig at det er noe slags barnesikringsopplegg, og at det kan skrus av, men vi fikk det ihvertfall ikke til.
Bilen har elektronisk håndbrekk. Dette har blitt vært populært i det siste. Vi er ikke overbegeistret for det, hverken på generell basis eller spesielt for 5008. Det frigjør plass til et gigantisk oppbev#229srom der brekket normalt sitter, men for Peugeots del setter brekket seg automatisk på når man stopper bilen. Vel og bra det, men man kan ikke skru det av med håndbrekk-knappen. Da må man bare tvinge seg avgårde. Etter vår mening kan det være greit å ha full kontroll på dette selv.
Trivelig, men stiv
Det er likevel lett å finne seg til rette i kupeen på 5008. Ser man bort fra en vel kort sittepute i setene foran, er trivselsnivået bra. Det gigantiske glasstaket kombinert med en stooor frontrute gir et lyst og behagelig interiør. Peugeots løsning på head-up display som viser hastighet samt litt annen info på en glassplate foran føreren, er både kjekt og litt stilig.
Det som er mest underlig med den nye franskmannen er hvor stivt den er satt opp. Det er liksom ikke noe logikk i at en bil som ellers spiller på familieverdier som lyst interiør, fleksible seteløsninger og stort bagasjerom skal ha et understell som hadde fungert fint på en GTI-bil. Fleksible familiebiler bør sette komfort i fokus, og salgssuksessen 3008 følte vi var klart bedre på dette punktet da vi prøvde den.
Prismessig ligger den nye Peugeoten omtrent akkurat på samme nivå som konkurrentene, deriblant den aldrende Volkswagen Touran og den nyere Toyota Verso. Finner du deg i den stumpete adferden på ujevn vei, fremstår ikke 5008 som noe dårlig valg blant flerbruksbilene, selv om vi mistenker at den kommer til å forsyne seg vel så mye av 308 SW-kundene som av andre konkurrenter.
Konklusjon:Peugeot 5008 er en flebruksbil i ordets rette forstand, med god plass og fleksible løsninger, men med et overraskende stivt understell.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.