Sosiale medier til tross, å gå fra dør til dør er fremdeles en sentral del av den britiske valgkampen.
– Dette er det viktigste jeg gjør for å vinne velgere. Folk vil gjerne vite hvem du er, hva du står for, slå av en prat og ta opp lokale saker. Sosiale medier er også viktige, men mange, spesielt eldre velgere, er ikke på Facebook eller Twitter. Den personlige kontakten er den viktigste, sier Mackinlay, som stiller til valg i samme valgkrets i Kent som Nigel Farage, lederen for det populistiske høyrepartiet UKIP.
Personorientert
Mackinlay sier at han stort sett blir svært godt mottatt når han banker på dører og deler ut valgkampmateriell.
– Jeg har gjort dette tusenvis av ganger, og det er ytterst sjelden noen er ubehagelige. Det har kanskje skjedd åtte-ti ganger at folk har slengt døren igjen. De aller fleste er høflige, selv om de selvfølgelig kan være svært uenige med meg også, sier Mackinlay til NTB.
Til parlamentet i London velges det kun inn én representant fra hver valgkrets.
– Det britiske valget har alltid vært personorientert. Det er én person som står på valg, og det blir en mer personlig ansvarliggjøring. Det går ikke an å gjemme seg på en partiliste, sier Øivind Bratberg, Storbritannia-ekspert og statsviter ved Universitetet i Oslo.
Personliggjøringen betyr også at mange kan stemme på personen, selv om de kan være uenige i det partiet står for sentralt.
– Tillit til kandidaten i valgkretsen har stor betydning, sier Bratberg.
Ved å gå fra dør til dør får valgkampstrategene dessuten et inntrykk av hva folk kommer til å stemme, og det er vel så viktig. Etter hvert husbesøk krysses det av på en liste hva folk har tenkt å stemme, og da får gjerne de som ikke har bestemt seg, et nytt besøk av kandidaten når det nærmer seg valgdagen.
– Det brukes en ganske avansert kartlegging for å vinne velgere som er på vippen, sier Bratberg.
Åpent valg
Også Labour-leder Ed Miliband understreket viktigheten av å gå fra dør til dør for å vinne velgere da han åpnet valgkampen. Labour-lederen lovet at hans partifeller skulle klare å gjennomføre fire millioner samtaler på dørstokken med velgerne før valget 7. mai.
– Vi skal vinne dette valget, ikke ved å sette opp tusenvis av plakater, men ved å ha millioner av samtaler, sa Miliband ifølge avisen The Guardian.
Valget i Storbritannia er bare noen dager unna, og alt tyder på at det blir jevnere enn noen gang. Resultatet er mer åpent enn på mange tiår. De to store partiene er jevnstore på målingene, og ingen ser ut til å få flertall alene.
Intens spurt
Men mange velgere har ikke bestemt seg ennå, så det blir en intens valgkampinnspurt, spesielt i de valgkretsene der det ventes et svært tett løp. I 2010 vant skuespiller og Labour-politiker Glenda Jackson sitt sete i Underhuset med valgets knappeste margin. Hun fikk bare 42 stemmer mer enn den konservative kandidaten i valgkretsen Hampstead og Kilburn i London. Jackson stiller ikke til gjenvalg, men det ventes et svært tett løp i denne valgkretsen også i år.
Les også:
Cameron gratulerer prins William og hertuginne Kate
Sandberg og Solvik-Olsen gjenvalgt i Frp
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.