Avtalen som partene i Norwegian-streiken er blitt enige om, er i stor grad den samme som ble avslått av pilotene i helgen.
Det opplyser Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud til DN.
Forslaget fra flyselskapet inneholdt også da en garanti om jobb de neste tre årene. Parat svarte at avtalen ikke var verdt papiret det var skrevet på.
- Hva er det som gjør denne avtalen levelig i forhold til det tidligere forslaget dere sa nei til i helgen?
- Det handler om formuleringer som oppleves som tilstrekkelig trygge. Vi har lett og lett etter formuleringer som ivaretar tryggheten for at avtalen er så juridisk, økonomisk og faktisk bindene at den ikke kan forstås på en annen måte, forklarer Skjæggerud.
- Så dere har rett og slett tettet hull?
- Tettet hull, eventuelle ting som kunne vries og vendes på i en rettssal. Du vet ord.. du kan ha alt på plass i et dokument, og så er det de tre siste ordene som snur alt opp ned.
Ga opp tariffavtale
I forhandlingene har pilotene blant annet gitt avkall på en tariffavtale med morselskapet.
Den nye avtalen er en ensidig erklæring undertegnet av Kjos, som garanterer pilotene i Skandinavia jobb de neste tre årene og således beskytter mot nedbemanning.
- Medlemmene slo seg til ro med at dette skulle sikres i form av en avtale, men da var det viktig å finne de formuleringene som innebar at man, nesten uansett hvem man er, ikke kan forstå den på en annen måte enn det det er ment å være, forklarer Skjæggerud.
Han begrunner dette med at arbeidsgiver tidligere har «ønsket å teste disse».
- De har ikke holdt dem - så da ble det viktig.
Pilotene har også gått bort fra ytelses- til innskuddspensjon i tillegg til en reduksjon av «loss of licence»-forsikringer.
- Hvem av dere er vinneren og taperen?
- Jeg tror begge har vunnet, og begge har tapt. Og det er det vanlige i enhver forhandling. Du må gi og ta, og deretter gi igjen. Slik holder du på til begge har gitt og tatt nok - og kan leve med det som ligger der.
Gleder seg til jobb
Klimaet har tidvis vært dårlig mellom partene. Skjæggerud uttalte i forrige uke at det var som å få en pistol mot hodet da Norwegian krevde forhandlinger innen klokken tre.
- Hvordan blir det å komme på jobb igjen?
- Det er det som er det spesielle med den nordiske modellen, mener Parat-lederen og forklarer:
- Vi har et system for forhandlinger, mekling og for arbeidskonflikt hvis det ikke er noen annen vei frem. Enhver arbeidskonflikt er hard, og noen er hardere enn andre. En del av den nordiske tradisjonen er at man går videre når man har pushet hverandret nok og skrevet under på en ny avtale. Det opplever jeg at pilotene og medlemmene er veldig innstilte på.
- Gleder de seg til å komme på jobb?
- Jeg tror veldig mange av dem gleder seg til å fly igjen.
Les også: Slik er avtalen mellom Norwegian og pilotene
NHH-professor: Passasjerene vil raskt strømme tilbake
Pilotstreiken i Norwegian er over (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.