En stresset elektriker utløste brann på boreriggen Transocean Winner i julen ifjor, viser granskningsrapport.
Første juledag ifjor var boreriggen Transocean Winner i ferd med å ta opp siste kjerneprøve fra boringen av Lundin Petroleums Luno-prospekt i Nordsjøen. Plutselig blinket lysene før strømmen på plattformen ble brutt og alarmene begynte å ule. Mannskapet på riggen mønstret til livbåtene og der ble de sittende i rundt fire timer før faren var over.
Les også: Brann på borerigg i Nordsjøen
Nå er granskingsrapporten som viser hva som skjedde på Transocean-riggen i desember ifjor klar.
6000 volt til jord
Brannen ble utløst i forbindelse med arbeid i høyspenningsrommet på riggen, fastslår rapporten. En elektriker skulle utføre rutinemessig arbeid i høyspentrommet. Etter at elektrikeren var ferdig med nesten alle testene denne desemberkvelden, gjensto det kun å starte opp en generator i en såkalt "shut down"-test.
I forbindelse med oppstarten gikk "Jordfeilalarm 6000V". Ifølge granskingsrapporten ble elektrikeren stresset, og istedet for å stoppe maskinen åpnet han en jordingsbryter. Det førte til overslag og at 6000 volt gikk til jord. Resultatet ble en stor kortslutning som startet brannen, og blackout for alle motorene og generatorene koblet til sikringsskapet.
Først en drøy halvtime etter alarmen gikk, fant de ansatte på Transocean-riggen brannen i riggens hovedsikringsskap.
Artikkelen fortsetter under bildet
12 flasker holdt ikke
Ifølge granskningsrapporten ble brannen forsøkt slukket med 12 flasker CO2-slukkere, men på grunn av høy temperatur flammet brannen opp igjen, og det ble bestemt å pumpe inn sjøvann for å slukke brannen og kjøle ned området. Den strategien fungerte som den skulle, og bare en drøy time senere var brannen slukket og området nedkjølt.
20 minutter over midnatt ble nødsituasjonen avblåst og mannskapet kunne forlate livbåtene.
Granskingsrapporten konkluderer med at hovedårsaken til brannen var mangel på vedlikehold, dårlig kommunikasjon og manglende oppmerksomhet. Det foreslås en rekke tiltak for å sikre at samme uhell ikke kan gjøres igjen.
Les også: Sliter fortsatt etter Kielland-ulykken (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.