Audis modellrekke begynner å nærme seg Mercedes' - det er et utall modeller. Nå forsøker de seg også på en ny klasse, klassen for store, luksuriøse firedørs coupéer. Det vil si, Audi A7 er faktisk mer en femdørs kombicoupé.
Dette har vi da allerde i A5 Sportback, kan man hevde. Men A7 er en derivasjon av A6, slik A5 Sportback er en versjon av A4.
Strømlinjeformet
Og som for mange av konkurrentene, har Audi gjort seg flid med utseendet på den nye A7.
Regjerende mester i klassen er Mercedes CLS, som kommer i ny versjon på nyåret. Men også Porsche Panamera har tatt en del av markedet. I tillegg har BMW sin 5-serie GT, som muligens også stiller i denne klassen. De to sistnevnte er på langt nær så pene som Audi A7. De lekre linjene kan også minne til dels om Jaguar XF, eller den enda lekrere Aston Martin Rapide. Og det er ikke noe dårlig skussmål.
Les test av Aston Martin Rapide: Verdens vakreste fireseter
A7s utseende følges opp innvendig med et klassisk Audi-interiør. Velfungerende, og med et materialvalg av ypperste kvalitet, med mange kjente trekk fra storebror A8. Vår testbil er utstyrt med elektrisk justerbare forseter i lekkert skinn. Slikt koster, men jommen smaker det godt også.
God kombinasjon
Trykk på startknappen i midtkonsollen, og 245 dieselhestekrefter våkner til liv under panseret. Dreiemomentet på 500 Nm allerede ved 1400 omdreininger sørger for at bilen aldri tappes for krefter. Via Audis glimrende S tronic-girkasse fordeles 60 prosent av kreftene til bakhjulene og resten til forhjulene gjennom en senterdifferensial som vi prøvde første gang i det vi mener er Audis beste bil; RS 5.
Les test: Audis peneste kruttønne
Og hele systemet fungerer utmerket. Tross en lengde på nesten fem meter, føles ikke bilen på langt nær så stor på trange småveier. Mye av dette kan også tilskrives at vekten ikke er påtakelig høy. Utstrakt bruk av aluminium gjør at bilen holder seg godt under to tonn.
For kun noen år siden; hvem ville trodd at en så stor bil med dieselmotor faktisk innbyr til langt mer aggressiv kjøring, enn hva som er lov.
Balansen i bilen er utmerket. I tillegg er motoren så effektiv at den ikke bruker mer enn 0,6 liter på blandet kjøring, og det er svært bra til en så stor bil å være, med en såpass sterk motor og firehjulsdrift. Imponerende! Dieselmotoren i den svakeste versjonen med 204 hestekrefter har et utslipp som en småbil, under 140 gram per kilometer.
Og når du ikke kjører svinger, så er A7 en nytelse også ved "normal" kjøring. Ekstremt god sittekomfort, en lydisolering som ikke står tilbake for storebror A8, og alt man kan tenke seg som utstyr er tilgjengelig.
Utstyr for alle penga
A7 er den første Audi som kan leveres med internett. Det betyr at du kan navigere ved hjelp av Google earth, og lese nyheter på skjermen som elegant kommer ut av midtkonsollen. I tillegg tilbyr bilen sitt eget trådløse nett, om det skulle være interessant i disse smarttelefon-tider.
Nå på høsten likte vi godt nattsynsassistenten som består av et infrarødt kamera som viser og melder fra om det er fotgjengere foran bilen. Men verdt de 23.900 kronene er det neppe.
Sterk og ny diesel
Vår testbil er utstyrt med den foreløpig sterkeste dieselmotoren, som er ny, lettere og mer stillegående enn motoren den erstatter. A7 kommer også med en svakere og en enda sterkere V6-diesel. I tillegg leveres bilen med et utvalg av bensinmotorer.
Alle A7 har V6-motorer og automatgir som standard. Uten å ha prøvd de andre motorene, antar vi at det optimale oppsettet nok er i vår testbil, da slipper man å slite med drift bare på forhjulene, samt at man unngår den noe med diffuse trinnløse multitronic-girkassen.
Den sterkere dieselmotoren som kommer i september neste år, er dessverre ikke den fantastiske V8-dieselen som sitter i storebror A8, men en ny og sikkert glimrende versjon av treliters V6-eren som sitter i vår testbil.
Les også test av Audi A8: Kjøremaskin med superdiesel
Pekepinn på kommende A6
A7 gir en god pekepinn på den nye A6 som kommer neste år. Plattformen på disse bilene blir den samme. Og følger den mer "folkelige" A6 opp, så har konkurrentene grunn til nervøsitet.
Selv om A7 med sitt bagasjerom er mer praktisk enn A8, kommer den aldri til å bli folkelig. Til det er den ikke for sær, men for dyr. Startprisen høres ikke så ille ut, den minste bensinmotoren koster fra i underkant av 700.000 kroner. Men skal man ha en greit utstyrt treliters diesel, er det neppe lett å komme under millionen.
Audi regner med å selge hele 250 biler når alle motoralternativer er på plass.
Her kan du lese flere biltester. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.