Pip, pip, sier Harald Eia og legger hendene langs siden i et forsøk på å gjøre seg til en så liten skyteskive som mulig. Humoristen står med lukkede øyne og halvåpen munn midt i et fullt auditorium på NTNU i Trondheim.
Foran i rommet – med bind for øynene – står tre ingeniørstudenter. De representerer hver sin studentforening og skal prøve å treffe Eia med vannballonger. 47-åringen berger akkurat, men flere ballonger treffer medstudentene – til mye latter.
«Hard kamp»
– Vi er inne i en høykonjunktur og det er hard kamp om de beste hodene, spesielt mot oljenæringen som har mye å lokke med. Vi vil gjerne være den første som velger ansatte, ikke den siste, og har derfor vært tvunget til å tenke nytt. Det holder ikke med å spandere pizza og brus på studentene, sier sjef for det rådgivende ingeniørselskapet, Cowi, Terje Bygland Nikolaisen.
Les også: Sjøfolk i oljeknipe
Cowi har et konstant behov for ingeniører. Bare i år er målet å ansette 170, rundt 40 av disse vil trolig være nyutdannet.
En av hovedsatsingene for å greie det var tung tilstedeværelse på Norges største studentarrangement, UKA 2013 på NTNU i Trondheim.
Hjelp fra humorist
I håp om oppmerksomhet har Cowi engasjert Harald Eia som konferansier.
– Tidligere kunne man kanskje sitte på kontoret og velge blant en stor bunke med søknader. Det er ikke sånn lenger. Disse studentene har nesten sluttet å søke jobb, så attraktive er de, sier Terje Bygland Nikolaisen til DN.
Les også: Flyr inn oljestudenter
Eksamensstunt
Statoil tråkket som vanlig til under Uka. Oljekjempen var hovedsponsor for festivalen, og dro igang sitt opplegg bare noen timer etter åpningen – med konsernsjef Helge Lund som trekkplaster.
Les også: Fremtidens arbeidsmarked: Her blir det kamp om jobbene
I dagene og ukene etterpå var det Rambøll, Jernbaneverket, Accenture, Cowi, Techip, Schibsted, Multiconsult, National Oilwell Varco og Holte Consulting som fikk presentere seg eksklusivt under vignetten «dagens bedrift».
Rådgivingskjempen Rambøll, som også er inne på sponsorsiden, startet sin sjarmoffensiv allerede i vår. Under eksamenstiden delte de ut frukt på lesesalene, samt sjokolade og lykkønskninger på selve eksamensdagen.
I tillegg til å bruke Eia som trekkplaster, prøvde Cowi også en ny vri med å utfordre de forskjellige linjeforeningene på ingeniørutdanningen til å konkurrere mot hverandre – om en førstepremie på 20.000 kroner. Kvalifisering til finalen skjedde før Cowi-dagen, mens selve finalerunden gikk «live» og ble ledet av Eia.
Humoristen stilte først de tre finalistene en rekke ikke-akademiske spørsmål, til stor latter fra salen, før han avsluttet med vannballongkasting i blinde.
Traff spikeren
Innimellom Eia-showet og gratis tapas hadde Cowi flere faglige bolker der de presenterer bedriften og tekniske problemstillinger den jobber med. Deriblant prosjekteringen av Lysaker stasjon, som var en nøtt.
Cowis oppmerksomhetsplan lyktes, og deltagerlistene var fulle flere dager på forhånd. Rundt 200 personer fikk Cowi presset inn i auditoriet på Gløshaugen.
Les også: Advarer ingeniørstudenter mot å droppe mastergraden
– Det var et effektivt virkemiddel å få linjeforeningene til å konkurrere mot hverandre. Alle er ærgjerrige når det gjelder egen stolthet, sier Jørgen A.B. Erichsen, som er «phormand» i A/F Smørekoppen – linjeforeningen til ingeniørstudenter ved produktutvikling og produksjon – den gamle maskinlinjen – ved NTNU.
Nettopp Smørekoppen gikk til topps i konkurransen og stakk av med de 20.000 premiekronene. Pengene skal brukes til å markere foreningens 85-årsjubileum.
Halv million til Uka
Rådgivningskjempen Rambøll brukte godt over en halv million kroner på å profilere seg under Uka 2013. 400.000 kroner gikk med til å være én av fem store sponsorer.
Rambøll hadde en rekke tilstelninger før og under av Uka, og innredet også populære Klubben i Studentersamfundet i Rambøll-drakt.
– Vi har aldri brukt så mye før som vi har gjort i år, og våre egne ansatte har også brukt mye arbeidstid på Uka. Vi er veldig godt fornøyd med effekten, forteller kommunikasjonssjef Nina Kristin Amdahl i Rambøll.
Årets hovedsponsor for Uka 2013, Statoil, ønsker ikke å gå ut med hvor mye selskapet har brukt,
– Alle våre arrangement har vært svært nøkterne både med tanke på mat og underholdning. I stor grad er kostnadene forbundet med den tiden vi bruker og reise for enkelte av våre ansatte. Studentene selv har stått for underholdningen, sier direktør for rekruttering i Statoil, Tone Rognstad.
– Hvor viktig er Uka for Statoil?
– Uka er viktig for studentene. Studentene er viktig for oss. Derfor er vi sponsor, sier Rognstad.
Kostbar profilering
Sjef for Uka 2013, Jørgen Gravseth Espnes, sier bedriftene som presenterer seg som «dagens bedrift» må betale, men vil ikke ut med hvor mye.
– Dagens bedrift er en pakkeløsning som inneholder en bedriftspresentasjon og en del andre profileringsløsninger. I tillegg til denne så har vi noen andre pakkeløsninger for bedriftsprofilering, sier Espnes.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.