Denne uken har Oslo kommune og utdanningsetaten sendt 20 elever på dannelsesreise og lederuviklingskurs til Italia. Elevene er valgt ut på bakgrunn av søknader, og det som vektlegges er elevenes evne til å engasjere seg og støtte opp om eget læringsmiljø.

Her er nærmere presentasjon av et utvalg deltakere - og hva de tenker om lederskap og fremtiden:

 

Andreas Svela (17)
Foss vgs
Nestleder i sentralt ungdomsråd, varamedlem i Oslo Unge Venstre, medlem elevrådsstyre og driftsstyre på skolen, leder lokalt ungdomsråd St Hanshaugen og skolekomiteen under Operasjon Dagsverk.
– Kunnskap om hvordan man fremstår som leder, og får frem de gode ideene kan brukes på toppnivå i næringslivet, men også i elevrådet. Etter skolen vurderer jeg å studere industriell økonomi. Jeg ser ikke bort fra at jeg kommer til å bli en leder en gang.

 

Samir Sabha (18)
Lambertseter vgs
Leder arrangement og underholdningskomiteen i elevrådet
– Kurset får meg til å tenke på andre måter og utfordrer hjernen min. Etter skolen har jeg planen klar, først tre år med samfunnsøkonomi, deretter en MBA.
– Og så?
– Da skal jeg bli sjef i DNB NOR. Det er den utdannelsen Rune Bjerke har, så jeg tenkte bare å prøve samme retning.

 
Zeeshan Elahi Aziz (17)
Stovner vgs
Nestleder i elevrådet, frilansjournalist på ambisjoner.no
– Jeg liker å lede folk, og tenkte det ville være nyttig å være med på lederkurs. Selv om det egentlig er for voksne, er det nyttig for oss og ser bra ut på CV-en. Etter skolen vil jeg bli arkitekt eller journalist. Status og lønn? Det viktigste er at yrket blir noe jeg kan bruke meg selv og talentene mine på. I den asiatiske kulturen er statusyrker typisk lege og advokat, men respekt og status er noe man bygger opp selv, ikke noe som kommer av yrket du har.

 
Christina Løwe Stormdal (18)
Elvebakken vgs
Elevrådsleder og revysjef
– Jeg engasjerer meg fordi skolen er flott, og derfor vil jeg gi noe tilbake. Det er også veldig lærerikt og sosialt, som revysjef sitter man jo med store regnskap og får stor tillit. Det gjør jo også at man vil vise at ”dette kan jeg klare”. Jeg liker å fikse ting og organisere, og håper jeg en gang får en jobb der jeg kan gjøre det. Etter å ha jobbet som frivillig på et barnehjem i Ghana denne sommeren, har jeg fått en liten drøm om å kunne utvikle design som kan gjøre hverdagen lettere for folk i den fattige delen av verden.



 
Charlotte Marianne Amundsen (18)
Nordstrand vgs
Elevrådsleder, sitter i fylkesstyre til Elevorganisasjonen, spiller cello, piano, gitar og synger

– Lederutviklingskurset er veldig gøy, og en veldig spennende og annerledes måte å lære på. Etter skolen vil jeg studere rettsvitenskap eller gå på musikkhøyskolen. Jeg klarer ikke helt å bestemme meg, men målet til slutt er å studere på Harvard.

Flere saker fra DN Talent:

- En ny generasjon politikere står fram

«Verden er i forandring, men det er vi som må forandre den»

500 søkere til ti stillinger (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.