DN.no skrev i går om Malene Hagebakken Johansen (18), som punget ut nærmere 5000 kroner for å finne ut hva hun skal bli.
Les: Elever lopper seg for riktig studievalg
Det skal ikke være nødvendig, mener kunnskapsminister Kristin Halvorsen.
- Man skal ikke behøve å ha rike foreldre som kan sponse privat karriereveiledning, sier hun.
Økt pågang
Rådgivningsselskapet Emmali & Ekker studie- og karreierevalg opplever økt pågang fra unge elever.
- Vi får stadig flere hendvendelser fra de som går siste året på videregående, og opplever økt frustrasjon blant de unge når det gjelder å ta det store valget om videre studier, sier karriereveileder Trude Kvammen Ekker til DN.no.
Hun mener kvaliteteten på veiledningstjenesten i skolesystemet kan være noe av årsaken til denne økningen.
Kunnskapsministeren mener rådgivere i skolen har en sentral rolle i å gi unge mennesker mulighet til å ta reflekterte valg for egen framtid.
- Rådgiverne er veldig dårlige
Johansen, som går siste året på St. Halvard videregående skole i Lier, følte ikke hun fikk den hjelpen hun trengte på skolen.
- Rådgiverne er veldig dårlige til å gi veiledning, og jeg følte ikke at jeg visste hva jeg skulle. Derfor valgte jeg å gå til en privat rådgiver, sier 18-åringen.
Halvorsen mener dette feltet blir prioritert i videreutdanning for lærere.
- For å styrke kompetansen til rådgivere har videreutdanning i rådgiving fått en prioritert plass i Kompetanse for kvalitet (videreutdanningsstrategien for lærere). I tillegg er fagene utdanningsvalg og arbeidslivsfag opprettet for å gi elevene bedre grunnlag for valg av utdanning og yrke, sier kunnskapsministeren.
- Det er viktig at rådgiving er tilgjengelig for elevene på den enkelte skole, sier Halvorsen.
Les også:
Sier nei til drama, dans og musikk
- Gammelsovjetiske virkemidler
- Én utdannelse er ikke nok
Annenhver elev i videregående skole skulker
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.