Professor ved Norsk Lærerakademi Høgskolen (NLA), Paul Otto Brunstad, tar i dagens Vårt Land et oppgjør med hvilke ledere som løftes frem av det norske skolesystemet.
Ifølge ham er holdningene og kulturen i ledelsen av departementer og direktorater som sviktet 22. juli dels et resultat av måten vårt skolesystem former ledere på. Gjennom skolen fremdyrkes ledere som fungerer fint på solskinnsdager, men som ikke duger når krisen rammer, mener Brunstad.
- 22. juli var eksamensdag for dannelse av borgere i dette landet. Den eksamen besto vi ikke, sier han til avisen.
Han mener dagens skole i vingeklipper elever med fantasi og initiativ til å løse problemer - fordi disse ofte ikke er så flinke til å tilpasse seg systemet.
- De som er flinke til å samhandle i komplekse situasjoner, er litt mindre konforme, litt mer selvstendige, litt mer ute av de andres komfortsone. Kanskje må vi for vår felles sikkerhets skyld tåle mer uryddige ledere som ikke er så godt sosialisert og dressert, men som har kreativitet til se risiko før noe skjer, og handle i kriser, sier han til Vårt Land.
Les også på DN Talent i dag:
Elever velger utdannelse med lav lønn: - Det vil de angre på
<b>Håver inn 35 millioner uten utdannelse</b>
<b>Fersking med millionlønn</b>
<b>Søknaden som gir deg drømmejobben</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.