– Jeg føler at jeg begynner å få grepet. Det er gøy, sier Silje Bjønnes Larsen (23).
Etter et drøyt halvt år som «corporate access manager» blant 690 kolleger i DnB Nor Markets, merker hun at ting er i ferd med å løsne. Teorien fra bachelorutdannelsen på Handelshøyskolen BI er supplert med praktisk erf#229. Hun føler at lærdommen fra BI ligger som en ballast og bidrar sterkt til at læreprosessen i DnB Nor går lettere.
– Jeg har nok lært like mye her som i studietiden, sier hun.
Ikke alt har vært like lett i møtet med arbeidslivet. Deltidsjobb i banken under studiene har bidratt til at forståelsen for bankens kultur og interne væremåte går lett. Erf#229er fra deltidsjobber i ungdomstiden hjelper i kundemøter. Men fortsatt føler hun en ydmykhet overfor mer erfarne kolleger.
– Du omgås daglig mennesker som har ekstremt mye kunnskap og er superprofesjonelle. Du føler du ikke har noe å stille opp mot dem, sier hun.
Sjokkartet møte
Det er langt fra alt som kan læres på skolebenken, og møtet med arbeidslivet kan bli sjokkartet for nyutdannede etter flere års bachelor eller masterutdannelse. De er proppfulle av kunnskap, men mangler fortsatt personlige, praktiske og faglige egenskaper for å lykkes, mener arbeidsgivere DN har snakket med.
Sjefene må foredle de nyankomne, slipe kantene, bygge opp selvtilliten og lære dem hvordan ting skjer i virkelighetens verden.
Må tilføre selvtillit
– De mangler ofte trygghet og selvtillit. De har det teoretiske inne, men vet ikke hva som forventes av dem, sier leder Kristin Wahl i Karrierehuset.
Hun merker at mange sliter med å definere hvordan de skal bruke sine unike personlige egenskaper på best mulig måte – om de er best egnet til å ta rollen som ledere, analytikere eller kommunikatører.
– De trenger trygghet i forhold til hvordan teori skal overføres til arbeidslivet, sier hun.
Primadonnanykker
Ledelsen i revisjons-, advokat- og rådgivingsfirmaet PricewaterhouseCoopers (PwC) har samme erf#229 med de nær 100 nyutdannede de årlig ansetter.
– Vi jobber mye for å få folk til å tro på seg selv og gi dem selvtillit. De er litt for ydmyke av og til, sier HR-ansvarlig og partner Eli Moe-Helgesen.
Men ikke alle. Flere bedrifter som tiltrekker seg de aller beste merker at enkelte kan ha litt for stor selvtillit. De må jekkes ned et par hakk i møte med nye, erfarne kolleger og kunder.
– Vi finner ofte primadonnanykker hos de aller beste, sier en personalleder i en stor telebedrift.
Praksis gjør stor forskjell
Når DnB Nor årlig skal fase inn et hundretalls nyankomne akademikere merker de at den boklige lærdommen sitter – men ikke det praktiske de trenger i hverdagen.
– De vi ansetter er generelt godt forberedt. De tar ting veldig fort, men de er litt for mye på overskrift-nivå, sier Glenn Menkin.
Han leder bankens rekruttering av unge akademikere.
Han savner kunnskap om service og kundebehandling, spesielt blant de som ikke har hatt utadrettet deltidsjobb under studiene.
– De mangler ofte troen på seg selv i møtet med kunden. Selvtilliten er helt annerledes hos de som har erf#229, sier han.
Forskjell teori-praksis
Menkin mener de unge trenger innføring i forskjellen mellom teori og praksis, som i etikk og samfunnsansvar. Faget er viktig for finansnæringen etter mye negativ omtale siste årene.
– Vi savner en praktisk-filosofisk holdning til etikk i hverdagen. Det er en kompassnål de må ha med seg i kundemøtene, sier han.
Ofte mangler den praktiske bruken av it-hjelpemidler.
– Ikke alle er flinke. De må lære seg å bruke informasjonen i organisasjonens perspektiv. Det er snakk om å dele den og gjøre den tilgjengelig for andre, sier han.
Får praktisk opplæring
I advokatfirmaet BA-HR må de ferske rett inn på den interne BA-HR-skolen.
– De nyutdannede er utrolig flinke og motiverte, men ikke fullt utlært til å utføre oppgaver vi har ansatt dem til å gjøre. De trenger opplæring i endel praktiske ferdigheter og sentrale juridiske fagområder som er viktige for oss, sier daglig leder Morten P. Smørdal.
Blant fagene de må lære er den praktiske siden av det de har lært i teorien: Etikk, økonomi- og regnskapsforståelse, internt lagarbeid, samt forhandlings- og presentasjonsteknikk. Riktig språkbruk og hva som er viktig for klientene hører også med.
– Når de mestrer slipper de seg lettere løs, sier Smørdal.
Ligger lavt
Larsens erf#229 er at mange av utfordringene hun møter ikke er omtalt i lærebøkene. Hun føler at hun som nyansatt må ligge litt lavt i terrenget – foreløpig.
– Etter en bachelor på BI kan man jo ikke akkurat endre altfor mye. Jeg tror det ville virke mot sin hensikt om jeg hadde prøvd, sier hun, og ler.
Likevel føler hun seg trygg på det hun kan.
– Men veldig ofte føler jeg at alt det jeg har lært kun er teori og introduksjon av begreper og at de andre i rommet kan mye mer enn meg.
Umulig å forberede seg
Mye har vært vanskelig ved overgangen mellom teori og praksis. Erf#229 fra arbeid med praktiske cases fra studietiden hjelper i liten grad fordi de ofte mangler relevans til oppgavene hun blir satt til å utføre, etter hennes mening.
– Jeg føler at studiet har gitt en innføring i voksenlivet, men innføringen til arbeidslivet er det vanskelig å forberede seg på, sier hun.
Hvordan hun fremover skal finne og bruke sine sterke sider i banken trenger hun lenger tid til.
– Det vil nok ta lenger tid før jeg finner ut hvilken plass jeg vil ta, sier hun.
Dette må nyutdannede lære
* Service- og kundeforståelse
* Jobbe med andre som er like flinke som dem selv
* Forstå organisasjonskulturen ("Sånn gjør vi det her")
* Samarbeid med interne spesialister
* Tenke samfunnsansvar i hverdagen
* Samle og dele informasjon til bedriftens beste
* Få selvtillit
* Praktisk kunnskap som forhandlinger og presentasjoner
* Oppføre seg i tråd med bedriftens og yrkets normer
Les også:
Kan regne med 500.000 i første jobb
- Deltid kan ødelegge karrieren din
Vær vrang på jobben - tjen mer!
80 % vurderer jobbsøkernes EQ
Vi blir grønne av misunnelse på kolleger
Slik takler du en besserwisser
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.