Lederutviklerne Jack Zenger og Joseph Folkman analyserte atferden til 30.000 ledere og kom frem til at det som definerer en dårlig leder ikke handler så mye om hva man faktisk gjør.
I undersøkelsen, som ble publisert i Harvard Business Review, har de identifisert ti feil som bidrar til at en sjef mislykkes:
1) Mangler energi og entusiasme.
Uengasjerte og passive sjefer har lite å tilby.
2) "Bra nok" der det trengs utmerkede resultater.
Dårlige ledere setter seg lavere mål og godtar at medarbeiderne presterer dårligere enn det gode sjefer gjør.
3) Mangler en tydelig visjon og retning.
Dårlige sjefer vet ikke helt hvor de skal, eller så klarer de ikke å gi uttrykk for det. Det gjør medarbeidere forvirret.
4) Klarer ikke å være en lagspiller.
Dårlige ledere foretrekker å gjøre ting på egen hånd. Jobben blir sett på som en konkurranse og kollegene ses på som motstandere.
5) Don´t act like they preach.
De sier noe, men gjør noe helt annet.
6) Lærer ikke av egne feil.
Arroganse og selvgodhet er typiske trekk ved en dårlig leder.
7) Sliter med endringsledelse.
Dårlige sjefer er redde for endring og det som er nytt.
8) Sliter med å utvikle andre.
Ledere som ikke klarer å hjelpe medarbeiderne sine med å utvikle seg, kommer til å mislykkes. Det går ikke an å bare fokusere på seg selv.
9) Mangler sosial kompetanse.
Dette er sjefene som skaper et dårlig arbeidsmiljø. De klager på medarbeidere, kjefter og skriker.
10) Dårlig omdømme gir dårlige beslutninger.
De fatter beslutninger uten å tenke klart gjennom saker og ting og risikerer derfor å lede medarbeiderne sine utfor en klippe.
(Kilde: Chef.se)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.