Mens andre nyter late sommerdager etter eksamen, bruker Veronica Øverbye (25) og Kenneth Østnes (22) sommeren til å bygge karriere.

Over seks uker i sommer skal de prøve seg som konsulenter for Accenture etter å ha slått ut nesten 1300 søkere om de 34 plassene.

– Jeg gikk nesten i fistel da jeg fikk telefonen. Det føles helt sinnssykt, sier fysikkstudent ved Universitet i Oslo, Veronica Øverbye, og får bekreftende nikk fra økonomistudent Kenneth Østnes fra BI Nydalen.

Rekordhøye søkertall
Hos Accenture har søkertallene skutt i været. På fem år har søkerbunken vokst fra 300 til dagens 1300 søknader. Flere av bedriftene DN har vært i kontakt med melder om rekordtall ved årets søkeropptak (se nederst i saken).

DNB har gått fra 500 til 850 søkere i år.

– Etterspørselen er høy fordi konkurransen om drømmejobbene øker, da må man kunne vise til noe mer enn gode karakterer,sier Øverbye.

Mange får ikke jobb
En fersk undersøkelse fra Econa viser at rekordmange økonomistudenter ønsker seg et internship, men mange blir stående utenfor det gode selskap.

Bare cirka én av ti har hatt internship-stillinger, selv om over halvparten av studentene har søkt. Andelen som kan smykke seg med internship-erf#229 har endret seg lite de siste årene, melder Econa.

Det overrasker samfunnsøkonomiprofessor Kjell Salvenes ved Norges Handelshøyskole, som har spesialisering innenfor arbeidsliv og utdanning.

– Dette tilbudet er rettet mot det høyt utdannede segmentet av ungdommen. Siden næringslivet går i retning av mer høykompetanse, ville jeg umiddelbart antatt at det skulle være et voksende marked for denne typen stillinger, sier han.

Ressurskrevende (men billig likevel)
Salvenes tror bakgrunnen for at antallet studenter med internship har stått på stedet hvil kan skyldes større studentkull, men mener også at mange bedrifter kvier seg til å ta på seg kostnadene et slikt program innebærer.

– Det er ganske krevende og dyrt å legge til rette for. Det kan medføre at noen bedrifter ikke har råd til å ta kostnadene selv om de vet at det er en ren fordel, sier Salvenes.

Han understreker at internships er en effektiv måte å hindre feilansettelser på.

– Det er vanskelig for bedriften å skulle skille mellom 1000 stykker som står der og sier «jeg er best i verden». Da må man kunne skille klinten fra hveten. Internship er en veldig billig måte å finne det ut fort på, sier Salvenes.

– Uansett vil jeg predikere at tilbudet internship-plasser vil øke i tiden fremover, sier han.

Tar inn færre i år
Accenture tar inn 15 færre studenter i år enn ifjor etter en samlet kostnadsvurdering.

– Det er krevende å håndterere så store søkermasser og legge opp til spennende prosjekter midt på sommeren, sier administrerende direktør i Accenture, Nils Øveraas.

Med sjefen på hyttetur
Mellom 80 og 90 prosent av sommerstudentene blir ansatt etter at de er ferdige med studiene. I ti år har Øveraas invitert samtlige studenter hjem til sin private hytte. Her venter en bedre middag, pianounderholdning og volleyballturnering.

– Sommer internship-programmet er den viktigste rekrutteringskanalen vår. Det er en måte for oss å bli kjent med de beste studentene. Derfor må vi gjøre det lukrativt å være hos oss, sier Øveraas.

 

Slik gjør de andre det:

Statoil: - Bruker mye ressurser
Antall internship-stillinger: 320
Antall søkere:
Cirka 6300

Statoil er den arbeidsgiveren som ansetter flest sommer interns med 6300 søkere på 230 plasser hvert år.

– Det som er den største utfordringen er at alle disse studentene begynner å jobbe når store deler av staben er på ferie. Det er tøft å få logistikken til å gå opp, sier Tone Rognstad, HR-direktør og rekrutteringsansvarlig.

 

Ernst & Young: - Lettere å få fast jobb en internship
Antall internship- stillinger: 4
Antall søkere:
Cirka 400

– Vi har sett en jevn økning i søkerantallet over de ti årene vi har tilbudt summer internship. Vi noterer nye rekorder hvert år, sier Kristin Harneshaug Rød, HR- direktør.

Hun tror veksten i søkermassen gjenspeiler at det å tilby internship hittil ikke har vært like vanlig i Norge som det har vært i andre land.

– Nåløyet til en internship-stilling er hårreisende trangt sammenlignet med det å få tilbud om fast stilling. Det skyldes at vi tar inn langt flere hvert år til faste stillinger og da blir «snittkravene» nødvendigvis høyere i internship-prosessene.

 


KPMG: - Vil vise seg frem
Antall internship-stillinger: 6
Antall søkere:
178

I tillegg til et mer tradisjonelt sommer internship-program tilbyr KPMG også et globalt internship-program der to studenter får arbeide én måned på hovedkontoret i Oslo og én måned på valgfritt KPMG-kontor i USA. De har hatt nesten en dobling i antall søkere fra ifjor.

– Målet vårt er å treffe på de beste og vise oss frem blant toppstudentene. Ettersom vi ikke tar inn så mange, så er det veldig høy kvalitet på dem som kommer inn, sier Beate Cedsal, HR-koordinator.

 



DNB: - Må være eksklusivt
Antall internship-stillinger: 21
Antall søkere:
Cirka 850

DNB skiller mellom vanlige sommerjobber og sommer internship-stillinger. I år har de doblet antall internship og søkertallet har økt med 350 studenter.

– Når vi snakker om «sommerjobber» mener vi enklere saks- og kundebehandlerjobber. «Sommer internship»-programmet er der for å få de aller dyktigste studentene til å vurdere oss. I internship-stillingene får studentene tettere oppfølging og mer krevende analyse- og utredningsoppgaver, sier rekrutteringsansvarlig Glenn Menkin.

– Disse stillingene skal henge høyt og være vanskelig å oppnå.

 

Les også:

<b>Russejentenes karrierehevn</b>

<b>100.000 for å være god i matte </b>

<b>Så sent er det ok å komme på jobb</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.