Denne kronikken stod på trykk fredag 24.juni, og er skrevet av Linda Sannum, student ved medieutvikling og journalistikk på Handelshøyskolen BI.

"Medieutvikling og journalistikk var fjorårets nysatsing blant bachelorprogrammene til Handelshøyskolen BI, men legges ned etter bare ett år på tross av rekordstor søkermasse. I stedet for å møte medieutviklingen på alvor, satser BI ensidig på tradisjonelle BI-fag som økonomi, markedsføring og ledelse. Tyngden har gått på bekostning av bredden.

Unik faglig sammensetning
Handelshøyskolen BI er en selveiet stiftelse med fokus på innovasjon og fremtidsretning. Økonomisk overskudd brukes til å styrke fag- og læringsmiljø. Da rektor Tom Colbjørnsen åpnet det ferske studiet høsten 2010, var det med en unik faglig sammensetning av økonomi, markedsføring og ledelsesfag i bunn, kombinert med oppdatert journalistikk, preget av spennende medieutvikling. Med andre ord i tråd med BIs fokus så vel som behovet for kompetanse i det voksende mediemarkedet.

Hvor er logikken?
Entusiasmen gikk imidlertid fort over og beslutningen om nedleggelse er basert på argumenter om manglende lønnsomhet. Kurs med søkermasser som fyller Finn Øyen-salen på BI i Nydalen for 650 studenter, er mer lukrativt.

På tross av nedleggelsen av studiet Medieutvikling og journalistikk, vil den faglige staben opprettholdes, og det satses videre på enkeltkurs. Forståelig, ettersom Institutt for kommunikasjon, kultur og språk på BI nettopp inkluderer journalistikk og medieanalyse.

Hvor stor ville kostnaden vært ved å opprettholde studiet i stedet for å skuffe årets mange søkere kun to måneder før studiestart? Logikken er godt gjemt. Eller kanskje glemt.

Stort marked
Selv om utdanningen på BI ikke kan sammenlignes direkte med journalistutdanningen på Høyskolen i Oslo, betyr det nå et stort umettet marked av studenter med ønske om journalistutdanning med eller uten medieutvikling og økonomifag.

Høyskolen i Oslo avslår årlig hundrevis av søkere til sitt studieprogram. Nå blir kampen enda hardere. Mediehus har uttalt at BIs skreddersydde program er riktig i disse tider, fordi fagkombinasjonen er unik og møter behovene i en mediebransje i endring. Følger rektoren godt nok med i tiden når han ikke ser behovet for dette studiet? Handelshøyskolen BIs markedsføringsbudsjett er nå på cirka 50 millioner kroner. Det har aldri vært høyere. Samtidig opplever studentene en prisøkning på 16 prosent. Tilfeldig eller ikke, men det koster å være student på BI. Verving av studenter til studier burde baseres mer på anerkjennelsen som ligger i kvaliteten på undervisningen, enn at utdannelsen kan kjøpes av godt stilte studenter.

72.plass av 75
BI opplever økonomisk suksess så vel som en økende søkermasse. Antallet studieplasser i lesesalene er sprengt, og det jobbes stadig med utvidelse og forbedringer. Mon tro om det oppi all denne lønnsomheten ville vært til stor skade å opprettholde et studieprogram i mer enn ett år før man kaster inn håndkleet? Akkreditering og rangering blant internasjonale høyskoler og studiesteder er svært viktig for rektoren. Det er vel og bra, men kanskje ikke hvis jakten på trofeer innebærer beskjæring av alt som ikke monner i internasjonale sammenhenger. Ifjor havnet Handelshøyskolen BI på 72. plass av 75 på avisen Financial Times liste over handelshøyskoler. Det arbeides med tiltak som kan løfte skolen på lengre sikt. Trolig er nedleggelsen av studiet resultat av et slikt tiltak.

-Ofre for en ensidig satsing
Årets sommerhilsen fra rektor til studentene ved bachelorstudiet Medieutvikling og journalistikk var takk og farvel til et voksende journalistisk miljø på BI i Nydalen. De av oss som fullfører studieløpet vi har startet, skal om et par år søke jobber med papirer fra et nedlagt studieprogram. De eneste som rakk å starte på den skreddersydde utdanningen. Ofre for en ensidig satsning med økonomisk lønnsom masseutdanning av studenter.

Så, rektor Colbjørnsen: Er vi som satser utradisjonelt tyngden du ikke trenger?

Flere saker fra DN Talent:

Legger ned studier

Soldat, selger og student

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.