- Du vet de små figurene folk fester i crocs-sko? Folk tjener jo millioner på dem. Det gjelder bare å finne et produkt som du tror vil selge, sier Ingrid Hancock Bjerknes (25).
Solgte 14.000 bøker
Den tidligere markedsføringsstudenten har siden ifjor sommer brukt mye fritid på å industrialisere cupcaken, den amerikanske muffinsvarianten med forseggjort glasur på toppen. Nå leverer hun mellom 800-1000 cupcakes i uken, har nettopp startet sitt første utsalg på Majorstua og kommer med en egen «cupcakes miks» om to uker. Ikke verst for en som egentlig ikke kan bake.
– Tro det eller ei, men disse har jeg faktisk bakt selv, sier hun og peker i sin nye, knallrosa kokebok.
Kokeboken «Cupcakes - bak dem selv» kom 1. august og førsteopplaget på 14.000 eksemplarer ble revet bort. Nå er totalopplaget på 20.000.
– Jeg har gått på kurs og gjort mye research. Bredde er veldig viktig, folk i Finnmark må få tak i ingrediensene og her er cupcakes med prinsesser, fotball og pina colada.
Outsourcet bakingen
Det var under et studieopphold på University of California Berkeley at BI-studenten festet seg ved cupcakes. I USA har kaken vært en hit siden slutten av nittitallet, mye på grunn av sitt tiltalende utseende og eksponering gjennom tv-serien Sex og Singelliv.
Ingrid dro hjem til Oslo, fullførte studiene og tenkte – lenge.
– Skulle jeg ha lært meg Mattilsynets lover og regler, ville det jo tatt minst to år før jeg kunne begynne. Det var én av tre ting jeg tenkte gjennom før jeg startet opp, sier hun og ramser opp:
– Først så jeg hva slags kunnskapsbase jeg har. Hva har jeg lært av skole, verv og oppvekst? Jeg skjønte jo med en gang at jeg ikke kunne gjøre bakingen selv. Deretter så jeg på nettverket mitt, når du starter for deg selv har du alle disse spørsmålene – hvem kjenner du som kan hjelpe deg? Deretter var det viktig å ha systemet, strukturen og samarbeidspartnere klare før oppstart. Du starter ikke med å kjøpe mel på Kiwi, det får du i 25-literssekker.
Eksklusivitet
På kundelisten så langt står bedrifter som SAS, bilmesser, motefester og bryllup. Siden april har Ingrid levd fulltid av bedriften. På cv-en står et internship hos Voss i New York, Louis Vuitton-butikken i Oslo og et opphold i Brasil for den luksusorienterte medlemsklubben Quintessentially. Nå har de hennes cupcakes i sin gaveportefølje.
– Har du lært noe av å jobbe med luksusmerker?
– Ja, det har vært viktig for meg at kakene er eksklusive og tilpasset. Det skal være bare for kunden, og det skal ikke være cupcakes som du finner hos bakeren på hjørnet.
Høyt i sky
I den nye interiørbutikken Nest står åtte ulike cupcakes og stråler i kakedisken. De er levert av Nobel Conditori, og Ingrid jobber hverken i butikken eller ved stekeovnen. Hun jobber «i skyen», med økonomi, salg og markedsføring, bruker sosiale medier aktivt og lovpriser det hun kaller «skysystemer»:
– Jeg skjønner ikke hva de gjorde i gamle dager, før internett. Det er så mange programmer som automatiserer hverdagen, og de er geniale for gründere og viktige å ta i bruk. For eksempel, dersom du ikke vet hvordan, eller har knapt med tid og ressurser vil tjenestene som ligger i nettskyen gjøre dette betraktelig enklere. Alle svar er på nettet, du må bare finne ut hva du trenger.
Ingen cupcake-blogger
Men bloggingen styrer hun unna.
– Det bygger kredibilitet at jeg ikke utgir meg for å selge fra mitt eget kjøkken. Når en kunde bestiller 2000 cupcakes, svarer jeg ikke med en mail som sier «fint, de koster ditt og datt»: Jeg lager en pdf med et tilbud og sender over. Du må behandle cupcakes som ethvert annet skreddersydd produkt til kunden.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.