En leder setter seg som regel godt inn i hva som gjør ham til en enda bedre leder og hva han kan gjøre for å motivere andre til å yte det lille ekstra. Men det skal ikke så mye til før det går den andre veien. Her er åtte fallgruver du kan gå i som sjef, ifølge Forbes.com.
1) Du sier én ting - men gjør noe annet.
Det handler ikke om å lyve, men mer om at du lover mer enn du kan holde. Hvis du sier én ting og gjør noe helt annet, mister du fort de ansattes tillit. De føler rett og slett at de ikke kan stole på deg.
2) Du er egoistisk fremfor å tenke på andres beste.
Husk at målet ditt som leder er å få teamet ditt til å yte sitt beste og feire hver enkelt medarbeiders seier - ikke dine egne seire. Sett de ansattes behov foran dine egne. Hvis du bruker all tid på å feire deg selv, vil du bli ekstremt upopulær, og du får heller ikke ut det fulle potensialet til dine ansatte.
3) Du mister fokus og prioriterer litt her og litt der.
Målet ditt bør være enkelt og rett frem - og tydelig kommunisert for de ansatte. Hvis du ikke er klar på hva du ønsker og prioriterer, forvirrer du alle rundt deg. Sett en klar plan, for denne uken, denne måneden, dette kvartalet og dette året. I tillegg gir du hver enkelt medarbeider små mål å strekke seg mot.
4) Du er bruker-"uvennlig".
Vær tilgjengelig for de ansatte, de må vite at de kan få tak i deg hvis det er noe. Hvis du er en brukervennlig sjef, vil du overraske folk rundt deg på en positiv måte.
5) Du tenker fantasi fremfor vitenskap.
Selvsagt skal du ha visjoner. Du må ha et mål å strekke deg mot og tro sterkt på dette målet. Men målet må være realistisk nok til å kunne bli virkelighet. Derfor må fremgangen måles, slik at du ser at det går rette veien.
6) Du mangler lidenskap og kreativitet.
Forventer du at medarbeiderne dine skal gi maksimalt for å nå målene sine, må du være lidenskapelig selv. Tenk utenfor boksen og oppfordre også medarbeiderne dine til å gjøre det.
7) Du tenker ikke som en sjakkspiller.
Som leder er du nødt til å tenke flere trekk fremover for å lykkes. Driv teamet ditt fremover ved å gå fremover selv, sett mål som ikke kan nås umiddelbart, men som er realistiske på sikt.
8) Du viser ikke din takknemlighet.
Hva har du gjort i dag, denne uken eller denne måneden for å vise medarbeiderne dine at du er fornøyde med den jobben de gjør? Ingenting? Da har du gått i fellen. Forskjellen mellom å være bare høflig og hyggelig og det å "gjøre dagen" til en person krever ikke så stor innsats - men den gjør hele forskjellen. Og det er nettopp dette som skiller en middels god leder fra en super leder.
Les også: Sier nei til alfahann-toppledelse
Vil du bli forfremmet? Dropp hjemmekontoret!
Din nye CV er på 140 tegn (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.