Jobbsøkere og potensielle nye arbeidsgivere florerer på Twitter, men formatet er en stor utfordring. For det er ikke bare enkelt å prøve å summere CV-en sin på 140 tegn eller i et videoklipp på seks sekunder, skriver WSJ.com.
Boston-selskapet Enterays er overbevist om at Twitter er fremtidens jobbrekrutteringskanal. I februar bestemte de seg for å fylle en sosial media-stilling ved å bruke Twitter alene. Firmaet markedsførte stillingen via tweets og aksepterte kun kandidater som tweetet sin interesse for stillingen ved å bruke hashtaggen #sosialCV. Blant kravene de stilte var over 1000 aktive Twitter-følgere.
- Jeg er ganske sikker på at jeg kommer til å gå bort fra ordinære søknadsprosesser etter dette. Internett er CV-en din og sosiale nettverk er din referanse, sier Enterays-topp Vala Afshar til WSJ.com.
Andre rekrutterere sier at de regelmessig bruker Twitter for å danne seg et bilde av kandidater: De sjekker hvordan kandidaten bruker Twitter for å kommunisere, hvem de følger på Twitter og om de har sans for humor.
- Bedrifter som ikke lykkes i å rekruttere folk via Twitter er de som bare bruker Twitter til å markedsføre jobber og ikke kommuniserer med noen. Hvis du bare poster jobbannonser og ikke foretar deg noe annet, er ikke Twitter en bedre rekrutteringskanal enn andre kanaler, sier Lars Schmidt i det amerikanske selskapet NPR.
Fra tweet til intervju
Twitter har i dag over 200 millioner aktive brukere hver måned.
- En tweet setter deg i kontakt med rekrutterere og selskaper du ellers ikke har tilgang til. Det er mye lettere å sende en tweet enn å sende en e-post eller ta en telefon, sier Twitter-talskvinne Alexandra Valasek til WSJ.com.
Etter at rekrutterere og jobbsøkere finner hverandre på Twitter, tar mer tradisjonelle rekrutteringsmetoder gjerne over: Kandidaten kan tweete en link til en CV eller en mer komplett sosial media-profil, og så følge opp med en telefon som kan resultere i et personlig intervju. Men først må man altså gjøre seg interessant på Twitter, siden dette er inngangsbilletten til jobbintervjuet.
Gode tips for Twitter-jobbsøk:
- Følg bedrifter på Twitter og - hvis det er mulig - ansatte og sjefer personlig som du har lyst til å jobbe med.
- Bruk profilen din til å indikere at du er på jobbjakt. Velg et bilde som setter deg i et profesjonelt, positivt lys (ikke et party- eller feriebilde).
- Ikke skygg unna personlige tweets og humor. Rekrutterere vil vite hvordan du kan være blant kolleger, og de vil at du skal fremstå sosial og livlig.
- Ikke bli skuffet hvis en rekrutterer ikke svarer på det du har postet. Mange går inn og ut av Twitter og er ikke på sosiale medier til enhver tid.
- Lag et sammendrag på 140 tegn som kan fungere som en god oppsummering over egenskapene dine, hva du er interessert i og hvordan en rekrutterer kan finne ut mer om deg. Det er heller ikke dumt å lage et lite videoklipp på seks sekunder som setter deg i et godt lys.
Les også: Stjernespørsmålet du skal stille på jobbintervjuet
CV-triksene som skiller deg fra "røkla" (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.