– Det er forfriskende å møte andre studenter som har de samme ambisjonene. Andre studenter som også sier «jeg vil jobbe, jeg vil ut og jeg vil ha karriere». Slik arbeidsmarkedet er nå, er det også ekstremt viktig med nettverk. Velger du å ignorere det, skyter du deg selv i foten, sier norske Anette Veidung (25), student ved Copenhagen Business School (CBS).

Hun har akkurat deltatt på en workshop med Google på Nova Forum, et arrangement for medlemmene av nettverket Nova 100. På gruppen var også svenske Therese Hanson (22).

– Det som er fantastisk, er at du møter andre studenter med det samme «mindsetet». For to uker siden var jeg på et annet Nova-arrangement i Göteborg, og da gikk jeg ut sånn, sier Hanson og løfter hendene i verden:

– Jeg kan erobre verden!

Har tatt tid
Det er sjette gang samlingen arrangeres av det svenske nettverket som etablerte seg i Norge i 2006. Konseptet deres er å samle de flinkeste studentene og sette dem i kontakt med bedrifter.

I 2007 var målet å skaffe seg rundt 20–25 partnere som skulle betale en inngangsbillett på 150.000 kroner hver. Fem år senere er antallet partnere 10, og de fleste av partnerne fra 2006 er byttet ut. De som er med, betaler ifølge Nova selv mellom 60.000 og 500.000 kroner for å komme i kontakt med deres utvalgte studenter.

– Etableringsfasen har tatt noen år, og jeg kunne godt ha tenkt meg at det gikk en smule raskere. Det tar tid å etablere et nettverk og et «mindset» hos bedriftene. Det henger sammen – når bedriftene er interessert, blir studentene interessert. Vi har fått noen store partnere, men vi ønsker oss flere. Men antallet er ikke så viktig, det er viktigere at det er de riktige partnerne, sier Anne Mørup-Andersen, ansvarlig for Nova 100 i Norge.

Headhunter studenter
For å bli med, må du ha studert i tre år og et karaktersnitt på minst B. Nova 100 vurderer søkerne ut fra innsendt vitnemål og CV og intervjuer kandidatene.

De kontakter også studenter de har lest om i mediene, og får tips fra sine «ambassadører» på NHH, BI og NTNU.

500 har så langt fått plass i studentbasen, og ytterligere 600 kategoriseres som Young Professionals, unge som har begynt i arbeidslivet.

– Vi mener ikke at man ikke skal omgås andre med dårligere karakterer, men dette kan være et viktig supplement til omgangskretsen. Det kan gavne mange å løse en case sammen med studenter som er på samme nivå som en selv, sier Mørup-Andersen.

– Dersom man er toppstudent får man kanskje jobb uansett?

– Ja, men dette gjør man for å knytte nettverk til bedriftene og lære noe nytt om hvordan de tenker.

– Skolene har jo karrieredager der det er langt flere som viser seg frem?

– Ja, og dette er et alternativ og supplement. Her er det mer face to face-kontakt. Google der inne har for eksempel navn og kontaktinfo til alle rundt bordet, sier Mørup-Andersen.

Fra LinkedIn til minglefest
I aulaen til Nordeas hovedkontor mingler rundt 90 oppmøtte studenter med ulike farger på brystet.

Fargene signaliserer hvilket felt de studerer, og mellom caseløsning og workshops oppfordres studentene til å snakke på tvers av fargene.

NHH-student Cecilie E. Kristiansen (22) har dratt fra Bergen nettopp på grunn av arrangementets tverrfaglige nettverksmuligheter.

– Jeg synes nettverksbygging er så fascinerende, og gjennom sider som LinkedIn har det bygget seg opp. Nå tenker jeg det er mye å hente på slike arrangementer, sier Kristiansen.

Også Knut Urbye (32), stipendiat ved NITH, er glad for tiltaket.

– Det var akkurat dette jeg var på utkikk etter. Det er en fin måte å «get out there» på, både å nå folk og selv bli nådd, sier Urbye.

– Er det ikke fryktelig elitistisk?

– Jo, i den forstand at visjonen til Nova er å samle studenter som har talent og som har jobbet systematisk gjennom studiene. På samme måte som når man søker jobb, du må ha en god CV og gode karakterer, sier BI-student Emilie Ribe Berg (24).

– Det blir på samme måte som et vikarbyrå, legger Urbye til.

 

 

 



IBM liker konseptet –men vil ikke bruke det

IBM har intensjonsavtale med Nova 100. Selskapet har imidlertid ikke benyttet seg av nettverket.

– Vi har valgt å ikke bruke dem i Norge, for vi ansetter veldig få av dem som de fokuserer på, sier Erik Fredriksen, rekrutterer for IBM Norge.

IBM er en av logoene som står på Nova 100s nettside, og selskapet frontes som en av de 10 partnerne.

Men avtalen er en nordisk intensjonsavtale, og ingen rekrutteres til IBM gjennom Nova i Norge. Det skyldes ifølge Fredriksen at IBM selv får tak i de få kandidatene selskapet trenger. Han ser ikke bort fra at IBM vil samarbeide tettere med nettverket når Nova 100 har etablert seg bedre i Norge.

– Personlig synes jeg konseptet er bra. Noen av kollegaene mine er litt kritiske til elitetenkningen og rynker litt på nesen, men jeg synes det er de holder på med er helt ok. Folk er forskjellige, noen har klarere hoder enn andre, sier han.

– Er det et marked for en sånn tjeneste?

– Ja, jeg tror det er nyttig for større selskaper der det hele tiden er press på å ha standardiserte prosesser, og hvor vi ikke har så mye tid til overs for studenter og den type ansettelser, sier Fredriksen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.



Flere saker fra DN Talent:

Studier i utlandet gjør deg tøff

Toppkarakterer og klar for eliteuniversitet

- Vil du sponse studiene våre?