Det er snart ett år siden Anita Krohn Traaseth tok over sjefsstolen i Hewlett-Packard Norge.

Noe av det første hun gjorde da hun tiltrådte toppsjefstillingen i april i fjor, var å invitere alle sine 400 ansatte til å være med på det hun selv kaller ”speed date the boss-konseptet”.

- Det mer vanlige er nok å invitere rundt ti kolleger til en rundbordssamtale. Jeg ønsket imidlertid å nå ut til så mange som mulig. Den første og viktigste oppgaven som toppsjef er å lytte og høre hva folket vil, sier hun til DN.no.

Stilte tre spørsmål
Tirsdag var HP Norge-direktøren, som også er kjent som bloggeren «Tinteguri», til stede på BIs årskonferanse for å snakke om hvordan hun opplevde den første tiden som toppsjef i et amerikansk børsnotert selskap.

- Det er én ting som gjelder, og det er vekst. Men det er folk som skaper resultater, og derav veksten. For å få folk til å gå den ekstra milen i 2013, som er et krevende år, må man ha motiverte kolleger, sier Krohn Traaseth.

170 av de ansatte takket ja til å bli med på «speed datingen», forteller hun. De oppmøtte fikk mulighet til å svare på følgende tre spørsmål:

1. Hva vil du at jeg som ny leder skal bevare i selskapet?
2. Hva vil du at vi skal endre?
3. Har du et eller annet talent som vi kan kapitalisere på og som du har lyst til å bidra med?

- 90 prosent av de som svarte på spørsmål én svarte at de ville bevare kollegene sine. Det imponerte meg at de ansatte brukte tiden de fikk med den nye direktøren til å snakke om hvor viktig kultur er, sier Krohn Traaseth

Pusser støv av verdier
HP Norge omsetter ifølge Digi.no for fire milliarder kroner i året. At de opererer i en vanskelig bransje, er det imidlertid liten tvil om. IT-giganten har rast på Wall Street, og aksjekursen er på sitt laveste nivå i selskapets historie.

- Etter mange år med mørbanking på cost cutting og helt andre ting på agendaen, pusser vi nå støv av verdiene våre. Da er blant annet tillit viktig. Jeg tror det er løsningen for å få til vekst i fremtiden, sier Krohn Traaseth og tilføyer:

- Vinnerkultur handler om å vinne. Vinne dealene, gjøre businessen og være foran konkurrenten.

Vil bli synlige
Da «speed datingen» var unnagjort, ble neste steg for den ferske lederen å igangsette en tradisjonell strategiprosess.

- Vi gjorde først en analyse av hele økosystemet. Hva sier markedet, hva sier kundene, hva sier konkurrentene.

Med utgangspunkt i funnene, lanserte hun i september en treårsstrategi. Målet frem mot 2015 er å sette spor, forteller hun.

- Planen innebærer at vi skal bli Norges beste arbeidsplass, bli synlige og levere imponerende vekst.

Bruker sosiale medier
Målet om å bli synlige – å vise hvem selskapet er og hva de leverer – har blitt en helt sentral del av jobben til Krohn Traaseth.

- Bruken av sosiale medier knyttet inn i strategien er fortsatt litt nytt. Når du har begrenset med ressurser og må fighte om talentene, må du løse oppgavene på en annen måte. Sosiale medier som et verktøy ekstremt kosteffektivt. På HP Norge-bloggen får vi vist frem folkene våre og teknologien vår. Vi bruker også Twitter, Instagram, Linkedin. Det har blitt avgjørende for selskapet.

- I dag er det er et konkurransefortinn å ha peiling på sosiale medier. Det har vi fått gjennom prøving og feiling, forteller hun.

Personlig blogg
For å gå foran som et godt eksempel, oppdaterer Krohn Traaseth jevnlig sin personlige blogg Tinteguri.com.

- Min personlige blogg er en del av min strategi. Jeg hadde ingen forutsetninger for å bli god på sosiale medier. Du kommer langt med nysgjerrighet og viljen til å sette deg inn i ting, i stedet for å tenke at dette er farlig.

- Men hvordan er bruk av sosiale medier med på å skape en vinnerkultur i bedriften?

- Det skaper et stort engasjement, svarer HP Norge-direktøren, og tilføyer at det å gjøre selskapet mer synlig har ført til nye nettverk og nye kunder.

Og skal vi tro sjefen selv, har hun så langt lykkes. Krohn Traaseth kan fortelle at HP Norge i HPs medarbeiderundersøkelse, som går over hele verden, før jul scoret høyest på arbeidsmiljø og organisasjon i Europa. I tillegg har selskapet opplevd en markant nedgang i folk som slutter.

- Og da må en huske at vi i 2012 egentlig var et selskap i depresjon og transformasjon, sier hun.

 

Les mer: Kan gi drømmejobb og pressmiddel for lønn

Les også:
<b>Derfor er du ikke en leder</b>
Her er de 7 aller viktigste lederegenskapene
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.