- De siste årene har vi sett at ungdommen har våknet og igjen blitt interessert i konsulentbransjen, sier Carlo Duraturo, norgesansvarlig for Universum, som årlig ber studenter rangere sine drømmearbeidsgivere.
Det er ifølge Duraturo rundt ti år siden sist konsulentbransjen var like attraktiv blant studenter.
– Under dotcom-boblen skulle alle starte for seg selv og kaste seg ut i det. Da var konsulentbransjen ganske hot, og McKinsey lå høyt på listene sammen med mange andre konsulentselskaper, sier han.
Ny generasjon?
I 2003-2004 ble studentene ble mer opptatt av trygghet og søkte mer mot det offentlige. Konsulentbedriftene dalte på hitlistene helt frem til finanskrisen.
– Nå har vi hatt denne Y-generasjonen som har veltet ut av universitetene. Studenter som er opptatt av selvrealisering, etikk og samfunnsansvar. Privatliv og karriere var viktig å skille, men nå begynner det å endre seg, sier Duraturo og skisserer to scenarioer:
– Det er to spørsmål vi stiller oss nå. Er dette er en motreaksjon til alle filosofene som skulle redde verden og dermed ikke hadde tid til å bli ledere? Eller er det bare Y-generasjonen som har endret seg som en direkte konsekvens av finanskrisen?
Les også:
<b>McKinsey utvider søket etter flinke studenter </b>
<b>Hva i all verden gjør en konsulent?</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.