Selv om samfunnet skriker etter realkompetanse, lokker kommunikasjonsbransjen flere og flere unge til seg.

Både Høgskolen i Volda og Handelshøyskolen BI melder om sterk øking i søkere til sine kommunikasjonsstudier.

Og flere pr-spirer skal det bli.

Nye linjer
I Oslo sentrum har rektor på Markedshøyskolen erstattet alle stolene i auditoriet med sakkosekker og hyret inn pr-ringrevene Carl Erik Grimstad og Kjell Terje Ringdal. Nå venter han bare på søkere til høstens nyhet: «Bachelor i pr og samfunnspåvirkning».

– Når vi ser ut av vinduet ser vi at kommunikasjonsrådgivning og informasjonsstrategi får større og større betydning både i bedrifter og forvaltningsapparat. Det er et yrke som er blitt større og større de siste 15-20-årene, sier Trond Blindheim.

I samme hus har kollega Tine Widerøe, rektor ved Norges Kreative Fagskole, lagt siste hånd på skolens flunk nye bachelorgrad i «kreativ markedskommunikasjon».

– Jeg tror unge i dag kanskje ser behovet for å bli gode kommunikatører i større grad enn vi som er godt voksne. De er oppvokst i den digitale tidsalder, kommuniserer døgnet rundt og ble kjent med søkeverktøy og blogger allerede på barneskolen, sier hun.

Om tre år vil altså rundt 80 kommunikasjonshåp entre arbeidsmarkedet – i tillegg til de som kommer fra de allerede eksisterende linjene.

– Vil de få jobb, tror du?

– Ja, det er et stort arbeidsmarked der ute. Alle blir ikke Hans Geelmuyden, men det er også veldig mange jobber innen internkommunikasjon, web og ikke minst i det offentlige, sier Blindheim.

Les også: Norges største kommunikasjonstalenter

Sosiale medier øker behovet
Bransjeforeningen for alle som jobber med pr og kommunikasjon melder om et stort hopp i antall medlemmer. I 2007 var de 2800. Nå er de 4000.

– Vi er en bransje i vekst og jeg tror veksten vil fortsette. Ledere ser behovet for god kommunikasjon, sier Astrid Harriet Mjærum, leder for Kommunikasjonsforeningen.

Sosiale medier og økt internkommunikasjon er to av grunnene til at man trenger flere rådgivere, tror hun.

– Der vi tidligere trente topplederen på kommunikasjon, er det sånn at man nå trener hele virksomheten. Det er en klar trend, sier hun.

Ambisiøse og krevende
En karriere innen mediene topper listen over fremtidsdrømmer for dem mellom 15 og 19 år, viser en ny undersøkelse utført av Synovate på vegne av Oljeindustriens landsforening.

At pr er hot kan seniorrådgiver Wenche Halsen i Burson Marsteller (BM) skrive under på.

– Vi får fryktelig mange henvendelser fra folk som vil jobbe her, sier Halsen, som også er avdelingsleder i kommunikasjonsbyrået.

Går via lærerne
Hvert år ansetter de mellom tre og fire unge, og de pleier god kontakt med utdanningsinstitusjonene. Ofte finner de sine nyansatte etter tips fra lærerne.

Men:

– Du må ikke studere PR for å jobbe med det?

– Nei, absolutt ikke, sier hun.

Ifølge Halsen bør et vitnemål, uansett fag, også suppleres med erf#229 fra medier, politikk eller næringsliv.

– Har de unge i bransjen endret seg?

– Ja, de er blitt mer ambisiøse. De vet hva de vil og er mer krevende fordi de vil ha utfordringer, oppgaver de lærer noe av. Det er veldig positivt, og gjør det mer krevende å være arbeidsgiveren deres.

Les også:

Veien til eliteskolene

To mastere og en doktorgrad før fylte 28

En heldig seteplassering på flyet ga Kristoffer (26) jobb

Utlandet på CV-en gir 20.000 mer i lønn

Navneskifte, fransk mastergrad og 150 jobbsøknader (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.