Nå er det igjen tid for å søke på internships og jobber i 2012.
– Mennesker er alt vi har. For å få de gode kandidatene ville det ikke fungert kun å ha en HR-avdeling som tar seg av rekruttering eller enda verre, outsource det, sier Jon Gravråk, partner i McKinsey, med ansvar for HR.
Konsulentbyrået er kjent for å holde en lav profil, men samtidig ha en sterk tiltrekningskraft på økonomistudenter. Når Universum ber studenter rangere sine drømmearbeidsgivere, er McKinsey så godt som alltid blant topp fem.
– Halve staben vår er engasjert i rekrutteringen, med å holde intervjuer, lese søknader og finne de riktige menneskene. Ved siden av klientarbeidet er rekrutteringen det viktigste vi gjør, sier Gravråk.
Les også:<b> Hva i all verden gjør en konsulent?</b>
Ser nye steder
Kampen om de løsningsorienterte studentene med akademiske resultat og bevis på «driv» har hardnet til. De siste årene har McKinsey utvidet søket.
– Når klienter har problemer, og selv har tre økonomer, nytter det ikke at vi tilbyr den samme kompetansen. Derfor må vi ha mennesker som kan se på det med andre øyne. Derfor har vi begynt å se andre steder i tillegg enn de klassiske utdanningsinstitusjonene som NHH, BI og NTNU, sier Gravråk, som forøvrig kan skilte med å ha en hjernekirurg, en prest og en historiker blant sine kolleger.
Ukjent talentkilde
– Hvor da?
– Et «talent pool» mange ikke er klar over, er alle som flytter fra utlandet til Norge på grunn av kjærlighetsforhold. Norge er for lite til å ikke lete overalt. Vi er på flere skoler enn tidligere, som landbrukshøyskolen, høyskolene i Agder og i Nord-Norge. I tillegg kommer alle nordmennene som studerer i utlandet. Å breie seg utover har gitt veldig gode resultater. Vi har fremdeles ikke kommet dit hvor vi kjenner at «her ble det feil», sier Gravråk.
Les også: <b>Konsulentbransjen trendy blant studenter </b>
De siste er de beste
Gravråk har jobbet med rekruttering i ti år, og sett studentenes cv-er bli stadig lengre.
– Det er en «saying» at de siste skal være de beste, og folk blir flinkere og flinkere. De eldste her sier de aldri ville fått jobb i dag, og selv om det er spøkefullt ment, er det noe i det, sier Gravråk.
Ta med "irrelevant" deltidsjobb
Når alle har karakterer, blir det slik at karakterer ikke er nok. At karakterer teller alt er en myte, ifølge Frithjof Lund, junior partner i McKinsey, med ansvar for rekruttering.
– Om det ikke er 100 prosent feil, er det iallfall mye mer som skal til. For å få til en endring må du kunne bygge tillit, lytte, få folk med på ting, være nysgjerrig og ha lederegenskaper. Vi vet at du som 25-åring ikke har all verdens erf#229, men bruk det du har i søkeprosessen, sier Lund.
– Selv om deltidsjobben er helt irrelevant?
– Ja, det er viktig at du trekker ut noe du har lært. For eksempel, om du jobber på et lager kan du si at «panteautomaten satte seg fast ofte, derfor foreslo jeg følgende løsning og da sparte vi 30 prosent tid». Det viser at du tenker løsninger, og da er deltidsjobben relevant, likevel, sier Gravråk.
Selvutviklingsgenerasjonen
Hos McKinsey blir de nyankomne plassert i grupper sammen med seniorer, etter håndverkeryrkers «lærling og mester»-modell.
– Kandidatene er blitt mer bevisst på seg selv og opptatt av selvutvikling. De har ikke gjort alt dette for å sette seg ned og levere for sin første arbeidsgiver resten av livet. De vil fortsette å lære og utvikle seg, og det stiller nye krav til arbeidsgiver, sier Gravråk.
– Mange flere har vært perioder i utlandet. Da får man en kulturell forståelse og flere har slike krydrede cv-er, sier Lund.
– Hvorfor er det vanskeligere å få tak i de flinke studentene?
– Jeg tror det skyldes at flere bedrifter og bransjer nå ser verdien av å ha individer som er løsningsorienterte, sier Gravråk og legger til:
– Det kan jo være fint å høre for studenter, men det er ingen grunn til å bli blasert og lene seg tilbake. Det har jo blitt slik fordi man ønsker å ta initiativ og gjennomføre ting.
Flere saker fra DN Talent:
Studerer ved verdens beste skole
Kan regne med 500.000 i første jobb
- BI ble kalt &laquo;kioskeierakademi&raquo; (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.