Når Erik Hvattum (26) ser et trafikklys, ser han datasystemer, utfordringer og nye, bedre løsninger.
– I underbevisstheten kverner jeg alltid på løsninger jeg kan få til. Når jeg ser en utfordring, ser jeg for meg hvordan det kan løses ut fra et datasystem, sier Hvattum.
I påskeferien så han for seg en militærradio i fremtiden, og presenterte ideen om en ny, sikrere «Skype-lignende» kommunikasjonskanal for Forsvaret. Ideen, som han «tenkte litt på og diskuterte med en kompis like før konkurransen», sikret ham førsteplass i Forsvarets utviklerkonkurranse under datatreffet «The Gathering» i Vikingskipet.
Han avliver myten om at data-programmerere må være mattegenier.
– Jeg var skikkelig dårlig i matte og valgte den datautdannelsen som krevd minst mulig matte. Det gikk fint, sier han.
– Datastudiene og arbeidserf#229en gjorde meg dessuten bedre i matte – uten at jeg trengte å sitte med ruteark. Dataprogrammering trener opp hjernen til bedre å se hele systemet. Dermed ser jeg regnestykkene på en annen måte enn tidligere, sier Hvattum.
Speider etter datanerder
Det var ikke bare Forsvaret som sto i giv akt for de 5000 dataspillentusiastene som var samlet til datatreff i påsken.
– Det har vært en stor økning i henvendelser fra bedrifter som ønsker å sponse arrangementet og drive rekruttering herfra. Det er fint at bedriftene har sett oss som noe mer enn bare dataspillere, og at deltagerne nå også bli anerkjent for kompetansen de sitter på, sier informasjonasvarlig Simon Valvik i The Gathering.
Frivillige kveldskurs
Samtidig som Hvattum løste fremtidens utfordringer for cyberforsvaret, forsøkte Simen Sommerfeldt å «drikke av en brannslange». Det er slik han beskriver den siste måneden, etter at han tenkte høyt i et intervju med it-bransjemagasinet Digi.no og sa at «kidsa må lære å kode».
Responsen lot ikke vente på seg da Sommerfeldt, som er divisjonsdirektør i it-selskapet Bouvet, foreslo å organisere frivillige kveldsaktiviteter der barn kan lære dataprogrammering – og på sikt sørge for mer it-undervisning i skolen.
Denne uken var flere hundre fra it-bransjen, og andre nysgjerrige, samlet til oppstartsmøte for det frivillige initiativet – i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger. Det er allerede opprettet lokale grupper i flere andre byer.
Støttes av Gates og Zuckerberg
Mangelen på digital kompetanse i skolen startet bølgen som nå er nådd Norge. Samtidig som Simen Sommerfeldt tenkte høyt i Digi.no-intervjuet, ble det lastet opp en inspirasjonsvideo(ekstern link) på Youtube der it-giganter som Mark Zuckerberg og Bill Gates snakker om hvor viktig dataprogrammering vil bli i fremtiden. Videoen er så langt vist ti millioner ganger og er en reklame for den globale, frivillige organisasjonen Code.org.
Nettstedet samler gratis nettkurs og andre læringsressurser for å få flere til å lære dataprogrammering. Det norske «Lær kidsa koding»-prosjektet har også hentet inspirasjon fra et initiativ i England.
Ifjor startet den norske it-utvikleren Linda Sandvik opp Code Club. På under ett år har det poppet opp nesten 700 grupper i landet, som arrangerer kodekurs for barn etter skoletid.
– Målet vårt er å vise hvor lett det er å gjøre noe slikt i Norge, også, sier Torgeir Waterhouse, direktør for internett og nye medier i interesseorganisasjonen IKT-Norge.
Ekstrem premie
Som premie for den beste nye teknologiideen fikk Erik Hvattum actionkameraet GoPro av Forsvaret etter konkurransen i Vikingskipet denne påsken.
– Det var en litt festlig premie å gi i en nerdekonkurranse. Jeg driver jo ikke akkurat med ekstremsport, ler Erik Hvattum, som driver med e-sport – dataspill i konkurranseform.
Men Hvattum vet at gevinsten av å være nysgjerrig på hva som skjuler seg bak dataprogrammene er mer enn et videokamera.
– Jeg hadde ingen problemer med å skaffe meg jobb, sier Hvattum, som gikk rett ut i jobb som utvikler hos it-selskapet OKB da han var ferdig med datautdannelse for et halvt år siden.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.