Norske elever har fremgang i både lesing, matematikk og naturfag i de internasjonale undersøkelsene TIMSS og PIRLS, som ble lagt frem tirsdag.
TIMSS-undersøkelsen måler utviklingen i elevenes kompetanse i matematikk og naturfag på 4. og 8. trinn. Fremgangen fra 2003 til 2011 er først og fremst blant de aller svakeste og middels svake elevene.
Prosentandelen norske elever på høyt eller avansert nivå i matematikk på 8. trinn er fortsatt klart svakere enn i 1995.
Den samme tendensen finner man også i resultatene fra 4. trinn: I Norge er det få elever i både bunn- og toppsjiktet. Fra 2003 til 2011 hadde alle elevgrupper på 4. trinn fremgang, unntatt på avansert nivå.
Norge har få elever som når dette kompetansenivået, sammenlignet med mange land, påpeker Liv Sissel Grønmo, prosjektleder for rapporten og førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo. Både Sverige, Finland og Danmark har en større prosentandel elever i toppsjiktet enn Norge.
– Svikter vi de flinkeste elevene, er et spørsmål vi stiller oss. Retten til tilpasset opplæring gjelder både for elevene som sliter og elevene som er gode, sa Grønmo under tirsdagens pressekonferanse.
Les også: Toppstudent som 14-åring
Grønmo påpekte at å løfte de beste elevene ikke bare handler om å gi hver enkelt elev en bedre skolehverdag.
– Dette er også et samfunnsansvar. Norge trenger gode elever, sa Grønmo.
– Vi skal ha høye ambisjoner når det gjelder de høyest presterende elevene. Alle må få utfordringer i norsk skole. Vi er på god vei på ungdomstrinnet, men ser vi har noe å strekke oss etter på mellomtrinnet, sa kunnskapsminister Kristin Halvorsen.
Hun viste blant annet til et prøveprosjekt på enkelte norske skoler i år, der elever på ungdomstrinnet får følge fag på videregåendenivå over nett.
Fra neste høst vil dette bli et tilbud til ungdomsskoleelever over hele landet, for å gjøre det lettere å i praksis kunne tilby de beste elevene tilpasset undervisning.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.