Studier og annen jobb har veket plass hos de 40 studentene som er engasjerte i racerbilteamet Revolve. Bilen er – med unntak av noen deler – utviklet og bygd av studentene selv. Teori har fått møte praksis og det har gått med mange timer til å finne løsninger på alt.
– Vi har utfordret oss selv, og fått utviklet spisskompetanse. Mye er også selvlært siden møtet mellom teori og praksis ikke alltid er like enkelt, sier Jørgen Møinichen (23).
Han er student og markedsleder for Revolve, og har vært deltager i teamet under arbeidet. Det er ikke alltid like enkelt å danne et team og Møinichen understreker at det er blitt brukt mange timer på å bygge dette:
– Teamet må fungere og helst bli enige i fellesskap, men vi kan ikke bare bygge bil uten at det organisatoriske fungerer. Det innebærer at noen i ledelsen må ha myndighet til å skjære igjennom ved behov, sier han.
Formula Student er konkurransen hvor ingeniørstudenter fra hele Europa får testet sine evner ved å bygge en prototype til en bil. Konkurransen tester bilen på teknisk og praktisk nivå, hvordan teamet fungerer og markedsføringen av deltagelsen. Hensikten er at studentene skal få et innblikk i hvordan bransjen fungerer og lære sammenhengen mellom teori og praksis. Løpet finner sted på den sagnomsuste racerbanen Silverstone i England fra 13.–15. juli. For første gang er det norske team registrert, fra tre ulike høyskoler i Norge. Løpet tiltrekker seg bilbransjens store og små aktører, som bidrar med det de kan. Ifjor var totalt 125 lag påmeldt, i år stiller 134 lag til start.
– Hele konseptet med Formula Student er annerledes enn det vi er vant med. Ingenting er tilrettelagt slik det ofte er på skolen. Dette er egentlig et stort puslespill som danner en bil, og et race. Det er ikke engang sikkert bitene passer sammen, men vi må finne en løsning, sier Møinichen.
Naturlig samarbeid
Bildelprodusent Kongsberg Automotive har stilt sine beste ingeniører til disposisjon for NTNU-studentene, og de understreker at det ikke er et rent sponsorat, men et samarbeid. Totalt er 500.000 kroner blitt investert i prosjektet, inkludert møter, penger, testdager og ingeniørenes arbeidstid.
– Det unike her er at disse studentene har strukket seg mot vårt fagfelt og vår business, og da er det naturlig å samarbeide med dem. Dette gir en unik tilgang til studenter med ekstra drive, sier administrerende direktør Hans Peter Havdal i Kongsberg Automotive.
Målet er selvfølgelig rekruttering i et slunkent ingeniørmarked. Det mangler fremdeles 8000 ingeniører i Norge, og arbeidsmarkedet er tøft. Allerede før bilen er ferdig har Kongsberg Automotive ansatt to av studentene. Frem til da brukes tiden på bilen og sammen skal de levere et tilnærmet perfekt produkt i juli.
Deler kan ryke
Halvveis i testdagen får bilen kun kjørt ti meter før to av teknikerne løper ut på banen, veiver i armene og vil ha bilen til å stoppe. En del har røket, men spørsmålet er hvilken. Johnsen og hans team av teknikere kaster seg over bilen for å finne ut hva som har skjedd.
Dette gir en unik tilgang til studenter med ekstra drive Hans Peter Havdal, konsernsjef i Kongsberg Automotive
Mens de prøver å finne problemkilden, strømmer allerede utlærte ingeniører fra sponsorene i Kongsberg Automotive til bilen. Delen er funnet, og det ser ikke lyst ut for de har ingen reserve. De studerer, kommenterer og sender delen rundt, mens mulige løsninger kommer fra alle kanter.
– Nå er det cirka en time til firmaet vi har kjøpt delen av kommer på jobb. Da skal vi ringe dem og høre om de har noen forkl#229 på dette og forhandle oss frem til en løsning, sier teknisk leder Steffen Johnsen (24).
Struktur og rutine
Rutinene på testdagen er essensielle for Revolve, og etter at bilen har kjørt en runde kommer den tilbake til mekanikerne. Tre personer samler seg rundt bilen, en med avkrysningsskjema og to andre med verktøy for å finjustere alt. Sjåføren gir tilbakemeldinger og Steffen Johnsen noterer flittig. Han krever full konsentrasjon på testdager, så når tre av teamet står ved bilen og prater om andre ting er beskjeden klar; ta dette et annet sted.
– Vi kan ikke rote bort tiden vår lenger. Har du en time ledig så fyller du den med noe, og slik sett går studier og dette prosjektet helt fint. Det er interessant å se hvor mye man får til når man blir satt under litt press, sier er Møinichen.
Se også: Her er en el-motorsykkel utviklet av studenter ved Universitetet i Ås
Se flere videoer i DN Play
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.