Navs bedriftsundersøkelse fra 2011 viste et behov for 7.000 ingeniører og sivilingeniører. Ett år senere er tallet oppe i 16.000.
- Er ingeniørmangelen desperat?
- Mye tyder på det, nå er den nok på høyde med slik den var før finanskrisen i 2007/08. Da finanskrisen kom, gikk også mangelen ned, men nå har den tatt seg opp igjen - og det på svært kort tid. Særlig bedriftene innen olje/gass-sektoren er fortvilte fordi de ikke klarer å finne nok arbeidskraft, sier Eures-rådgiver i Oslo, Eugenia Filip Tecusan.
Eures (European Employment Services) er et samarbeid mellom EU/EØS-landene.
I disse dager går Nav Eures igjen til utlandet for å hente inn kvalifisert arbeidskraft.
Kampen om de få ingeniørene som finnes er knallhard, og flere av de største ingeniørbaserte selskapene i Norge signaliserer at de trenger flere ingeniører. Mange ingeniører. Da må man gå kreativt og utradisjonelt til verks, og i likhet med tidligere år arrangerer Nav Eures nå en rekke jobbmesser i Europa for å lokke utenlandske ingeniører hit til landet.
- I forrige rekrutteringsprosjekt 2006-2009 rekrutterte vi 150 ingeniører fra EØS-området. Denne gangen satser vi på å få tak i mange flere, sier Tecusan, som kan bekrefte at rekordmange norske bedrifter i år er på ingeniørjakt i utlandet.
Jobbmesser i fleng
Foreløpig er det planlagt jobbmesser i Portugal, Spania og muligens Romania. I tillegg skal Nav Eures delta på flere bredere jobbmesser i land som Italia, Island, Frankrike og Storbritannia, hvor det også er stor sjanse for å treffe mange godt kvalifiserte ingeniører.
- Vi satser først og fremst på land som har gitt oss signaler og tall på at de har overskudd av ingeniører og vi tar med oss interesserte norske bedrifter. Mye tyder på at situasjonen for mange norske bedrifter er mer akutt enn før, vi mottar flere og flere oppdrag - noe som skulle tilsi at mange ikke har "råd" til å vente med rekrutteringen, sier Eugenia Filip Tecusan.
- I tillegg til at kandidatene må snakke flytende engelsk, ser vi på kulturelle aspekter, slik at integreringen i Norge skal gå så smidig som mulig. Individuelle egenskaper er imidlertid vel så viktige, slik at stjernekandidater får bli med i konkurransen om jobbene i Norge og ha like reelle muligheter - uansett hvilket land de kommer fra, understreker hun.
Rekrutteringspotensialet er per i dag størst fra land som Portugal, Spania og Romania, men også fra Frankrike, Italia, Storbritannia og Island, opplyser Tecusan.
Tips oss om ingeniørsaker! Send en mail til:line.kaspersen@dn.no
Få ledige - for få utdannes
Ved utgangen av februar i år var det knapt 800 arbeidsledige ingeniører (inkludert sivilingeniører) i Norge. Innen ingeniører og IKT-fag var antall ledige personer 2.574, en nedgang på 19 prosent fra samme periode ifjor.
- Da sier det seg selv at ingeniørbehovet er så stort at det umulig kan dekkes gjennom det norske markedet. Ikke på kort sikt. I stedet må arbeidsgiverne i størst mulig grad vise vilje til å satse på den mobile kvalifiserte arbeidskraften fra Europa hvis de skal få rekruttert de hodene de trenger. Flere land jakter nemlig på de samme hodene, sier Tecusan.
Hun peker på at Tyskland og Nederland denne gangen er sterke konkurrenter til Norge, siden disse landene også trenger ingeniører og matcher det norske lønnsnivået. Dét gjør det tøffere å kapre de gode kandidatene.
6.000 ferske ingeniører blir uteksaminert fra norske utdanningsinstitusjoner i år, fordelt på cirka 2.000 sivilingeniører og 4.000 ingeniører.
Dette er altfor lite, mener både Eures-rådgiver Eugenia Filip Tecusan og Jørn A. Sund-Henriksen, som er fagsjef utdanningspolitikk og prosjektleder for Problemløser.com - Norsk Industri sin nye rekrutteringskampanje.
Norsk Industri alene anslår at deres medlemsbedrifter mangler cirka 6.000 ingeniører og sivilingeniører.
- Sats smart!
- Flere unge må satse på det de synes er smart, sier Sund-Henriksen til DN.no. Han peker på at hele 21 prosent at norske ungdommer mener at ingeniørstudiet er det smarteste utdanningsvalget for fremtiden. Likevel er det bare 11 prosent som faktisk ville valgt en slik utdanning hvis de fikk velge på øverste hylle.
- 11 prosent tilsvarer faktisk drøyt 6.600 18-åringer, så potensialet ligger der, men tanken må omsettes til handling, sier Jørn A. Sund-Henriksen.
Administrerende direktør i Norsk Industri, Stein Lier-Hansen peker på at ingeniørmangelen er kritisk:
- Vi importerer mange fra utlandet, men det dekker bare en brøkdel av behovet. Ingeniørmangelen utgjør et stort kapasitetsproblem for industrien og samfunnet for øvrig, sier Lier- Hansen.
Les mer: - Det er et enormt sug etter sivilingeniører
En av utfordringene er å få de som starter på ingeniørstudiet til å fullføre. For mange faller fra, bemerker Eugenia Filip Tecusan.
- Ingen av de landene vi samarbeider med har forkurs for ingeniører slik Norge har, før man starter på ingeniørfagene. Dette tyder på at nivået i matematikk blant annet fra videregående skole er for lavt. Her må det satses mer. I tillegg må nok antall studieplasser i de store byene opp. Det hjelper lite eller ingenting at plassene er innvilget på små steder hvis ungdommen ikke vil flytte dit for å studere, sier hun.
Les også: Landets heteste studenter
NTNU vil dempe «voldsomt sug» (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.