BI-professor Bård Kuvaas mener norske selskaper må bli flinkere til å utnytte de nyudannedes kompetanse. Samtidig understreker han at det er viktig at ferskingene får tid til å bli kjent med bedriften.
- Det er først når du har blitt kjent med organisasjonen at du kan peke på de områdene som har et forbedringspotensial, sier Kuvaas til DN.no.
Hodejeger Magnus M. Norstrøm i Headhunt viser til en tommelfingerregel som sier at nyansatte har 12 måneder på seg før de bør begynne å bli produktive.
- Det kommer veldig an på type stilling, men jeg har et inntrykk av at det er veldig mange som fort kan bruke ett års tid før de begynner å levere resultater, sier Norstrøm til DN.no.
Direktør Hans Olav Hellem for design- og teknologiselskapet Making Waves forteller at de gir nyansatte en periode på opptil seks måneder for å bli bedre kjent med bedriften.
- Avhengig av rolle, sier vi tre til seks måneder. I den perioden skal de gradvis begynne å vise resultater, sier Hellem til DN.no
- Fryktelig motiverte
Kristoffer Lund Nilsen (27) har vært ansatt i Making Waves siden august i fjor, og sier han begynte å levere 100 % etter fire måneder.
Making Waves ønsker at de nyansatte bruker den første tiden til å sette seg inn i selskapets historie og kultur, forteller direktør Hellem. På en rekke seminarer får alle ferskingene derfor en grundig innføring i dette.
- Vi opplever at alle som begynner hos oss er fryktelig motiverte og har lyst til å vise alt de kan med en gang de starter. For at de skal få litt fotfeste og kunne slappe litt mer av med tanke på prestasjonene, tror vi det imidlertid er avgjørende at de føler seg som en del av det fellesskapet som de trer inn i. Dette ønsker vi å få på plass dette fortest mulig, sier Hellem.
Jo Krokengen (23) mener han fikk mye ut av en slik start på arbeidslivet.
- Å lære om hvordan gründere etablerte selskapet gir motivasjon til å hele tiden være god for å få fornøyde kunder, sier Krokengen til DN.no.
Nyttig med prøvetid
Nyansatte er ofte ansatt på en prøvetid, som i Norge kan være maks seks måneder.
Hodejeger Norstrøm understreker at prøvetiden ikke nødvendigvis benyttes til å finne ut av hvorvidt en person leverer resultater eller ikke.
- Prøvetiden er en altfor kort periode til å avdekke om den ansatte er dyktig eller ikke. Denne tiden er imidlertid nyttig for å kunne fjerne personen hvis det er noe ved han eller hun som ikke ble avdekket på jobbintervjuet. Mye av det som skal til for å gjøre det bra er ikke bare opp til den ansatte. Det handler også om matchen mellom selskapet og den ansatte, sier Norstrøm.
Hver enkelts potensial
At de ansattes prestasjoner blant annet vil avhenge av selskapets ledelse, var noe av det BI-professor Kuvaas tok opp under sitt foredrag på BIs årskonferanse om ledelse denne uken.
- Det beste næringslivet kan gjøre er å få det beste ut av hver enkelts potensial. Det store problemet er at vi aldri vet hva det er. En medarbeiders potensial vil variere ekstremt mye avhengig av blant annet ledelse, men også en rekke tilfeldigheter, sa Kuvaas.
Les også:
<b>Derfor er du ikke en leder</b>
Her er de 7 aller viktigste lederegenskapene
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.