- Jeg er ikke redd for å skryte av meg selv, men er også ydmyk. Jeg er jo relativt fersk i arbeidslivet, sier Torbjørn Skjelde.

Han fullfører nå en internasjonal mastergrad innen økonomi, med hovedfag i innovasjon og teknologi, og fikk nylig stillingen som Graduate i Nordea.

- Jeg føler at min bevissthet rundt egen merkevare var av stor betydning for at jeg fikk denne jobben. Jeg er kreativ, innovativ og liker å tenke utenfor boksen, sier han til DN.no.

Konsulent Johanne T. Lorentzen i Right Management forteller at hun har møtt mange flotte personer med en CV og en bakgrunn de virkelig kan være stolte av, men som likevel ikke klarer å kommunisere hvilken ressurs de faktisk er.

- Klarer du ikke å formidle dine sterke og positive sider i en rekrutteringsprosess, kan det i mange tilfeller være like galt som å formidle et galt eller usant bilde av hvem du er, slår hun fast.

- Fremstår meget usikre på seg selv
Til daglig jobber Lorentzen blant annet med karriereutvikling og omstillingsprosesser i Right Management. Hun har sett flere eksempler på kandidater som ikke takler intervjusituasjonen i det hele tatt:

- Mange fremstår som meget usikre på seg selv som ressurs og merkevare. Jeg jobbet tidligere som rekrutterer, og de gangene jeg likevel valgte å undersøke videre via referanser, viste det seg ofte at disse personene fikk svært gode skussmål - selv om de altså ikke klarte å kommunisere dette på intervjuet. Heldigvis tok jeg iblant sjansen på å tilby en stilling, med stor suksess for både kandidat og arbeidsgiver. Men kandidatens opptreden på jobbintervjuet kunne fort ha ødelagt alt, sier hun til DN.no.

Å kunne kommunisere sin egen merkevare er kjempeviktig, mener hun - og det vil bare bli enda viktigere i årene fremover.

- Mitt inntrykk er at yngre personer oftere er flinkere til dette. De har gått jobbsøkerkurs og har fått inn viktigheten av merkevarebygging allerede i løpet av studietiden. Eldre jobbsøkere som kanskje har vært mange år i samme jobb og ikke tenker på samme måte kan derfor fort falle gjennom i konkurranse med mer merkevarebevisste kandidater, påpeker Johanne T. Lorentzen.

- Skriver aldri noe jeg ikke kan dokumentere
Torbjørn Skjelde ble gjort bevisst på hvor viktig merkevarebygging var av karriererådgivere på masterstudiet:

- Jeg ble oppfordret til å bruke studietiden på å tenke gjennom hva jeg ville jobbe med og bygge opp en merkevare med fokus på dette. Jeg har én regel, og det er at jeg aldri skal skrive noe på CV-en min eller si noe i et jobbintervju som jeg ikke kan dokumentere gjennom minst ett eksempel. For det handler jo om å fremstå troverdig, sier han.

Selv kommuniserer han egen merkevare gjennom CV, søknader og Linkedin, og slik oppsummerer han merkevaren sin i korte punkter:

* Lite "A4"-BI/NHH-siviløkonom

* Internasjonal profil

* Kreativ og innovativ

* Gode kommunikasjonsegenskaper med alle typer mennesker (siden han har bakgrunn fra eiendomsmeglerbransjen og har lært å takle kulturelle barrierer som bosatt i Portugal og Italia)

* Sterke akademiske resultater (beste student på bachelor eiendomsmegling på BI)

* Ydmyk

- Jeg er opptatt av å få frem i jobbintervjuer at det jeg har lært gjennom studier er et godt fundament, men at jeg er fersk i arbeidslivet og fortsatt har mye igjen å lære, sier han.

- 

Vanskelig å skryte
Ditt omdømme som ansatt og hvordan du markedsfører deg selv bidrar til å skape din merkevare. Denne merkevaren har mye å si for hvilke muligheter du vil få i den organisasjonen du er i i dag eller i jobbmarkedet generelt.

- Vi kan godt skryte av andre, men å markedsføre oss selv er det mange som synes er vanskelig, sier Johanne T. Lorentzen.

- Å bygge en sterk merkevare handler ikke om å gi et usant bilde av et produkt eller tjeneste. En sterk merkevare handler om troverdighet og gjenkjennelighet. Dersom du selger deg selv på falske premisser vil dette raskt bli avslørt og føre til dårlige assosiasjoner og et dårlig omdømme, forklarer hun.

- Hvordan ødelegger du din egen merkevare?

- Den som kommuniserer et feil bilde av seg selv og unnlater å gi viktig info, ligger dårlig an. Det er ikke bra verken å overselge eller underselge seg selv. Husk at det inntrykket du gir må stemme overens med det referansene dine sier og det som står i CV-en og søknaden din. For å være sikker på at du merkevarebygger deg selv riktig, er det lurt å ta kontakt med referansene dine for å høre hva de vil si om deg til en potensiell ny arbeidsgiver, sier Johanne T. Lorentzen.

Husk også at du må "skreddersy" merkevaren din til hver enkelt jobb du søker på. Med andre ord: Trekk frem de mest relevante sterke sidene dine og ikke rams opp alt hver gang.

Her er hennes beste råd til hvordan du bør kommunisere din egen merkevare:

  • Finn den røde tråden i dine karriere- og studievalg.
    Hva ligger bak de valgene du har tatt? Hva fikk du med deg av kunnskaper og erf#229er? Likheter og ulikheter i de jobbene du har hatt? Hva er din kjernekompetanse?
  • Få en bekjent til å presentere deg som en merkevare.
    Tenk at dere skal selge hverandre som ansatt og synliggjøre hvilken ressurs den andre personen er. Få gjerne tilbakemelding fra andre på hvordan disse presentasjonene funker.
  • Jobb grundig med CV-en din. Vær obs på å få med en variasjon av arbeidsoppgaver og ansvarsområder.
  • Forhør deg om omdømmet ditt.
    Snakk med kolleger, ledere og samarbeidspartnere: Hvordan beskriver de deg som ansatt? Hva er dine sterke og svake sider? Hva er ditt forbedringspotensial?
  • Vær tydelig på hvilke behov du som ansatt kan dekke hos nåværende og fremtidige arbeidsgivere.
    Begrunn dine sterke sider med ulike eksempler.

Les også: Her er suksessfaktorene for å lykkes som sjef

Kan gi drømmejobb og pressmiddel for lønn

Dette tar knekken på nervøsiteten i jobbintervjuet (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.