Som DN Talent skrev fredag er snart én million nordmenn medlemmer på LinkedIn.
Studenter og ferske arbeidstagere er den gruppen som vokser raskest.
Kathe Arnesen som holder LinkedIn-kurs for studenter og norske bedrifter har følgende tips til unge på LinkedIn:
- Diskuter fag i en gruppe og vis at du følger med. Da kan du bli synlig for bedrifter du vil jobbe for. LinkedIn handler om å bygge sin personlige merkevare på fag. Post link til fagstoff, last opp masteroppgaven og vis hva du kan
- Følg bedrifter for å få et inntrykk hvordan det er å jobbe der. Da kan du også få informasjon om ledige stillinger.
- Ikke legg til toppsjefen i drømmebedriften med mindre du har reell kontakt. Å ha et nettverk handler ikke om å samle navn på en liste, men om å bli synlig i de riktige sammenhengene. Legg heller til medstudenter, venner, familie og alle du kjenner eller møter. Om du har et stort nettverk blir du funnet av flere som søker den kompetansen du har.
- Vær aktiv , profesjonell og markedsfør deg selv. Dette er ikke et vennenettverk hvor du skal bli underholdt. Det er litt som å være medlem på Elixia. Det krever aktiv bruk for at du skal ha nytte av det.
Fikk jobb uten å søke
Ingvild Hunsrød (30) fikk jobb etter å ha tittet på en jobbannonse. Rekrutteringsbyrået kunne via LinkedIn se hvem som hadde vært inne, og profilen hennes var så tiltalende at hun ble oppringt uten å ha søkt på jobben. Det endte med at hun fikk ny jobb.
Vi har latt kursholder Kathe Arnesen og LinkedIn-entusiast Linda Firveld gå gjennom profilen til Hunsrød for å gi sine beste tips.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.