Kvinner fylte i 2011 bare 14,1 prosent av topp-posisjonene i Fortune 500-selskapene, ifølge en undersøkelse som Catalyst står bak.
I styrene fylte kvinner 16,1 prosent av setene, sammenlignet med 15,7 prosent i 2010.
Til tross for deres talent, gode utdanning og knallharde jobbing, blir kvinner rett og slett ikke valgt til roller som fører til større suksess i arbeidslivet senere.
- Ofte har ikke kvinner de "uhåndgripelige egenskapene" som trengs for å tiltrekke seg den type oppmerksomhet som skal til høyt oppe i systemet, sier Elena Rand Kaspi, president i LawScope Coaching, et hodejegerbyrå som har spesialisert seg på lederutvelgelse, til The Wall Street Journal.
Men hvordan havner man blant de "utvalgte"? Ved å følge disse ni reglene, er man godt på vei:
1. Jobb hardt.
Mye og hardt arbeid legger grunnlaget. Kan du ikke levere strålende resultater, blir du ikke lagt merke til at de som sitter i lederposisjonene i selskapet. Jobb deg steg for steg oppover og lær deg det som må til. Husk at du bare er så god som ditt siste prosjekt.
2. Gjør arbeid som ingen andre vil gjøre.
Å tilby seg en oppgave som ingen andre gidder å ta på seg, det er en fin måte å gjøre seg bemerket på. Som et resultat kan du bli tilbudt mer attraktive oppgaver senere, oppgaver du ellers ikke ville ha fått.
3. Finn ut hvem som har makt.
Først må du kartlegge hvem i selskapet ditt som sitter med makten, deretter må du legge strategier som tiltrekker seg deres oppmerksomhet på en positiv måte. Skaff deg også en mentor, det er gull verdt for å bli guidet videre i karrieren.
4. Vet hva du vil - og gå for det.
Jobb for å komme deg dit du vil og husk å fortelle andre hvor du er på vei i karrieren. Kvinner som kommer seg til topps forstår at ingen andre kan klatre for dem, de må komme dit selv. Ikke vent på at folk skal kontakte deg, vær offensiv og ta kontakt selv.
5. Markedsfør deg selv.
Det hjelper ikke å gjøre en super jobb hvis ingen vet om det. Ikke gjør deg usynlig, vis at du er der. Hvis du har bidratt til å hale en avtale i havn, sørg for å fortelle noen nøyaktig hvilken rolle du spilte i prosessen.
6. Benytt deg av nettverk.
Ikke sats på nettverk kun bestående av de som står over deg i karrieren, noen av de du jobber sammen med kommer også til å havne i lederposisjon en gang og kan hjelpe deg å stige i gradene. Husk å bygge nettverk som er brede nok.
7. Lag din egen karriere.
Hvis stillingen du ønsker deg ikke finnes - skap den! Og hvis du ikke har mentorer som hjelper deg med å finne nye muligheter, finn dem selv. Vær villig til å ta en risiko og forstå den strategiske retningen selskapet ditt går i.
8. Slutt for å komme videre.
Noen ganger kan du fremme din egen karriere ved å slutte i den jobben du har nå. Det kan være en tøff avgjørelse å ta, men av og til lønner det seg hvis du står og stamper i samme sporet og ikke kommer videre.
9. Kle deg pent og spill golf.
"Dress for success" gjelder fortsatt. Du trenger ikke å kle deg i en mørk drakt, men unngå å loffe rundt i flate sko, jeans og en collegegenser. Speil de du jobber sammen med i klesveien. Du bør også lære deg å spille golf. Husk at du ikke behøver å være god. Men du må være god nok til å bli invitert av andre til å spille golf. Mange kvinner har steget i gradene ved å spille golf med sjefene sine. Dette er nettverking, du møter klienter og sjefene dine på en ny arena og kan lettere ta opp temaer du er nysgjerrig på.
Les også: Klekker ut kvinnesjefer (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.