-Det er ikke bare-bare å bli konsernsjef. Det er nok viktig å se det store bildet og spille medarbeiderne gode, sier Kasper Bjørn Rustad Hansen (24).
Lokkemat
Han skjærer spekemat i aulaen på Handelshøyskolen BI, der han denne uken avla eksamen og snart skal hente hjem sin bachelorgrad i økonomi og administrasjon. Målet med maten er å fange oppmerksomhet fra medstudenter, og få dem til å stemme han frem til sommerjobb som konsernsjef i Adecco.
- Man må ha en klar strategi når man går inn i noe sånt. Det første jeg gjorde var å skrive ned navnet på alle jeg kjenner og hva de er gode på, enten det er it eller folk. Deretter kalte jeg inn alle til et møte, og nå hjelper de meg i valgkampen. Jeg hadde aldri klart det uten støttespillerne mine.
Ingen ledig jobb
2300 har svart på annonsen som i januar etterlyste en student som kunne steppe inn som konsernsjef for Adecco i august. Den heldige får 100.000 som lønn for strevet. Målet er å skape blest om at Adecco er et sted for studenter å finne sommerjobb - og muligens å skape mindre blest om at Adecco i år har mistet kontrakter etter å ha brutt flere arbeidsmiljøbestemmelser.
- Kampanjen har vært planlagt i høst, lenge før den siste tids hendelser og medieomtale. Det er ingen sammenheng der, sier Anne-Stine Talseth, informasjonssjef i Adecco
- Som i andre sommerjobber: Er det mulighet for forlenget engasjement?
- Du skal ikke se bort fra at dette åpner for karrieremuligheter i Adecco senere, men konsernsjefstillingen er ikke ledig på permament basis. Anders Øwre-Johansen vil være tilstede i august og fungere som mentor og støtte.
Les også: Telenor søker sommervikar til å være en mobilapp
Hjelper ikke på ryktet
- Dette er først og fremst et frieri til unge mennesker som skal inn i jobbmarkedet på sikt, sier Elizabeth Hartmann, kommunikasjonsrådgiver i Siste Skrik.
Hun tror ikke innkjøpere av offentlige tjenester vil se annerledes på Adecco etter kampanjen, men tror det er riktig taktikk for å treffe ungdommen.
- Skal du nå unge mennesker, må du gjennomføre stunts og tiltak. En dyr reklamefilm eller en annonse med logo nederst i hjørnet er i ferd med å utspille sin rolle når det gjelder kommunikasjon med denne målgruppen.
Gir bort tur til Provence
Etter tre tester og intervju er 2300 søkere blitt skalert ned til ti, og de fire som nå klarer å mobilisere flest stemmer via nett og mobil går videre til finalen. Kasper er en av de ti, og har startet sin kampanje med det han kaller «word of mouth», nemlig ved å be nettverket fortelle to venner hver. Deretter har han og støttespillerne trappet opp med en Facebook-kampanje. En familievenn i spekematbedriften Tind er huket inn for å stå på stand, og stemmer du på Kasper er du også med i trekningen av en ferie for fire ved den franske riviera. De andre kandidatene lokker med ipads, men det er «kjedelig» synes Kasper.
Har sin egen agenda
- Du er ikke redd for at du brukes i pr-sammenheng?
- Vi skjønner jo at Adecco vil ha noe igjen for det. De har vært tøffe som har lyst ut stillingen, og det ser jo ut som det funker bra omtalemessig. De er «first mover advantage», som det heter på markedsspråket, og det er spesielt viktig blant oss studenter, sier Kasper som understreker at han også har sin agenda:
- Dette er jo drømmen min, og selv om det ikke skulle gå, har jeg fått brukt det jeg har lært på skolen om menneskeressurser og kompetansestyring i valgkampanjen.
- Hva tenker du om årets Adecco-skandale?
- Jeg vil ikke snakke om den, for jeg kjenner ikke saken godt nok. Men, var jeg sjef i en lignende situasjon, ville jeg tenkt at alle fakta må på bordet, vi fikk oss et skudd for baugen, nå må vi se framover og sørge for at det aldri skjer igjen.
Flere saker fra DN Talent:
"Skal jeg hilse på sensor?"
...Også Telenor søker sommervikarer(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.