Statoil og Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) undertegner mandag to avtaler om langsiktig forsknings- og utdanningssamarbeid,som kan betyr inntil 310 millioner kroner for NTNU, ifølge en melding fra NTNU mandag.

company:stl

Den ene avtalen er en fornyelse av Akademia-avtalen til en verdi av 60 millioner kroner over fem år.

Den andre avtalen er en rammeavtale for oppdragsforskning på fire år med muligheter for å utvide helt opp til åtte år, som anslås til 250 millioner kroner over perioden.

- Fornyelsen av Akademia-avtalen bekrefter det gode samarbeidet Statoil og NTNU har, og sikrer en langsiktig satsing for å stimulere grunnforskning, kunnskapsbygging og utdanning. Vi er opptatt av å samarbeide med de beste i verden, og NTNU representerer kunnskap og forskning i toppklassen innenfor viktige områder for Statoil, sier Statoils forskningsdirektør Lars Høier.

Pengene fra Akademia-avtalen går blant annet til å øke utvinningsgraden fra gass- og oljebrønner på Haltenbanken, ifølge meldingen. En del av pengene går til Nornelandsbyen, et prosjekt som skal øke utvinningsgraden fra olje- og gassfeltet Norne.

VR-landsbyen, et prosjekt for virtuell virkelighet, får også støtte til å visualisere store datamengder innen seismikk og reservoar, opplyses det.

Ellers sikrer Akademia-avtalen blant annet finansiering av 17 professor II-stillinger og to fulltids forskningsprofessorater.

Den omfatter seks doktorgradsstipender og publiseringsstøtte for doktorgradsstudenter. I tillegg finansieres geologisk feltkurs og ekskursjoner for studenter innenfor petroleum og marin virksomhet, ifølge NTNU.

Les også:
Derfor bør sjefer droppe å ansette arbeidsnarkomane

<b>Statoil inngår avtale med NASA </b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.