- For mye struktur virker kontrollerende, sier professor i organisasjonspsykologi Bård Kuvaas ved handelshøyskolen BI.
Han forteller at for mye struktur og lite omsorg skaper lite motiverte medarbeidere.
- På arbeidsplasser med et høyt nivå av struktur i kombinasjon med lave nivåer av omsorg gir høyest nivå av uønsket jobbatferd, sier Kuvaas.
Les også: – Dessverre ser vi at slike mennesker ofte havner i lederstillinger
Mindre motivasjon
Også kommunikasjonsdirektør Nils Selvik i Administrativt forskningsfond (AFF), som driver lederutvikling ved Norges Handelshøyskole (NHH), mener en slik lederstil fungerer dårlig.
- En kontrollerende stil kan fungere om det er enkle repeterende oppgaver, og det er medarbeidere som har lite kunnskap, lite utdanning og lite selvstendighet. Men når den stilen brukes overfor medarbeidere som har både kunnskap, kompetanse og selvstendige arbeidsoppgaver, så virker det mot sin hensikt, sier han.
Selvik mener dette gir lederne en innbilt kontroll.
- Men det fører stort sett til at medarbeiderne blir mindre motiverte og holder tilbake energi og kreativitet.
Hva gjør ledere feil?
- Det er at de ikke hører på folk, ikke tar de ansatte med på råd, styrer og gir ordre. Korts sagt at de kontrollerer medarbeiderne for mye, sier Kuvaas.
- Mange ledere forteller folk at de er dårlige og gir folk en opplevelse av å ikke mestre. Det fungerer svært dårlig, sier BI-professoren.
Øker helseproblemer
Forskningsresultater viser at dette fører til at motivasjonen blant medarbeidere går ned, og helseproblemene går opp. Det er større sannsynlighet for faktorer som stress, angst, utbrenthet, rollekonflikt, rolletvetydighet og fravær på en arbeidsplass som ledes med for sterk kontroll.
Opplever de ansatte derimot høy grad av selvbestemmelse, leverer de bedre arbeidsprestasjoner.
- Medarbeidere jobber hardere på grunn av høyere involvering, forpliktelse og engasjement som skyldes høy grad av medbestemmelse og egenkontroll, sier Kuvaas.
Les: Tjener mer penger med snille sjefer
Viktig med dag-til-dag-feedback
En god sosial relasjon til sjefen fører til positive prestasjoner og ekstrainnsats.
- Jo mer støtte medarbeideren får fra sin nærmeste leder, jo mer opplever de at organisasjonen investerer i dem. Dermed yter de mer, sier Kuvaas.
Samme hvor konstruktiv og god den årlige medarbeidersamtalen kan være, er det ikke nok, ifølge BI-professoren. Tilbakemeldinger i hverdagen er viktig.
- Det er et problem med disse medarbeidersamtalene og systemet der man utsetter tilbakemeldinger til de forformelle møteplassene og ikke tar det der og da, sier Kuvaas.
- Detter er noe alle bør bli bedre på, og det gjelder ikke bare ledere. Noen får feedback fra kunder, andre fra kolleger, så dette er noe alle må tenke på, sier han.
Les også:
Her er de 7 aller viktigste lederegenskapene
- Når jeg forteller at jeg har 18 ansatte og 80 millioner i omsetning endrer de oppfatning (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.