- De fleste gode ideer begynner som noe grovskisset og halvferdig, og det tar som regel lang tid før de er ferdig formet som noe virkelig stort, sier innovasjonsprofessor Michael Wade ved den internasjonale businesskolen IMD til DN.no.

Han har sammen med professor Mark Arnason gjennomført en studie for å finne ut hva som skal til for å bli en suksessgründer. De stiller også spørsmålet; Blir man født som en gründer eller bygges man opp?

Viktige egenskaper
- Man er født sånn, fastslår Bunnpris-gründer Trond Lykke.

Han kommer fra en familie som har drevet selvstendig næringsvirksomhet siden 1830, og har nok fått gründeregenskapene inn med morsmelken. Trondheimsmannen er god for 2 milliarder kroner, og kan være godt tilfreds med familiekonsernet I.K. Lykkes butikkdrift.

 

Norwegian-sjef Bjørn Kjos, som har en formue på 740 millioner kroner, tror også det er visse medfødte egenskaper som må til for å lykkes.

- Man må ha litt innebygget optimisme og kreativitet. Men det er også viktig å kunne se muligheter og ha evnen til å gjennomføre det man ser, sier han, som selv har sendt flyselskapet i stadig flere retninger siden oppstarten på begynnelsen av 1990-tallet.

Flyselskapet har levert gode tall den siste tiden, og tredje kvartal endte med det beste driftsresultatet i selskapets historie, på over 1 milliard kroner. I tillegg satt Norwegian passasjerrekord med i overkant av 4,6 millioner passasjerer dette kvartalet.

Les: Kjos vil krysse milepæl

 

Også gründer og tidligere sandvolleyballtopp Bjørn Maaseide trekker frem det han mener er nødvendige egenskaper:

- Om du ikke har nysgjerrighet og risikovilje i deg er du ikke en gründer, sier han.

Maaseides formue har gått opp og ned de siste årene. Den tidligere sandvolleyballstjernen tjente 8,6 millioner i 2010, og hadde i fjor en formue på 84,6 millioner kroner. Han solgte seg tidligere i år ut av treningskjeden Elixia, og innkasserte med det en gevinst på rundt 350 millioner kroner.

Les: Søkkrik på Elixia

Endring underveis
IMD-professorene mener folk flest ser på en etableringsprosess slik; En gründer har en strålende ide, lager en forretningsplan, skaffer oppstartskapital, setter sammen et team, skaper et produkt eller en tjeneste og skaper noe for så å selge det videre til et større selskap.

 

- Det låter logisk, men virkeligheten er en helt annen, sier Wade, og avliver myten om hvordan en suksessfull gründer blir til.

Han trekker frem eksempler på ideer som har blitt noe ganske annet enn hva som først var tenkt. Som for eksempel kafékonseptet Starbucks. Den opprinnelige planen til Howard Schultz, mannen bak suksess-kjeden, var å starte italienske kaffebarer i USA hvor kunder sto eller satt på barkrakker og ble servert av baristaer med tversoversløyfe mens de lyttet til opera. Det er ikke hva du forventer når du går inn på en Starbucks i dag.

Overraskende nye veier
Tidligere sandvolleyballtopp Bjørn Maaseide kjenner godt til at det man holder på med kan ta en ny retning. Han har investert mye i treningssentre, og har blant annet vært inn og ut av treningskjeden Elixia. I tillegg holder han på med eiendom og event- og sponsoroppdrag.

- Vi startet med eiendom fordi vi ble tvunget inn i det i forbindelse med oppkjøp to treningssentre i Bergen-området. Vi hadde en husleiekontrakt som løp ut om to år, og løste det med å bygge et nytt senter, sier han.

To år senere solgte de med en fortjeneste på 50 millioner kroner, ifølge Maaseide. Slik havnet de i eiendomsbransjen.

Kupp i krisetider
Wade mener det er viktig å være tilpasningsdyktig og ha evnen til å se nye muligheter.

- Man må være fleksibel og villig til å endre seg når det skjer ting underveis. Det vil dukke opp utfordringer, men da er det viktig å ikke gi opp. For å lykkes må man prøve igjen og igjen. Den første ideen er vanligvis ganske dårlig, sier professoren.

Uroen i verdensøkonomien mener ikke Wade bør være noen hindring for å satse. Han oppfordrer gründere til å utnytte krisetider.

 

- Det er i de vanskelige tidene de gode gründerne skiller seg ut. De som lykkes er de som klarer å utnytte uforutsette hendelser og få det meste ut av en nedgangstid hvor de større selskapene er svekket, sier professoren.

Født som eller blitt sånn?
Også DNs gasellepanel, bestående av Tommy Sharif, Hilde Midthjell, Åge K. Westbø og Bjørn Kjos, ber gründere kuppe krisetider.

- Er de suksessfulle gründerne født som eller blitt sånn?

- Jeg har en sterk mening om at man bygger seg opp som gründer. Man er ikke født slik. De aller fleste kan bli en suksessfull gründer, sier Wade.

Han tror mange ser på de vellykkede menneskene bak store selskaper og tenker at det er uoppnåelig.

- Mange har nok opp gjennom tiden sett på Steve Jobs og tenkt at jeg kan ikke bli som han. Det mener jeg er feil. Du trenger ikke være noen spesiell type person for å lykkes, men det er viktig med visse egenskaper, som for eksempel ståpåvilje, sier han.

Les mer:

Enklere regler skal spare 21.000 årsverk i året
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.