Enkelte dager føler man seg mer privilligert enn andre. For eksempel en solfylt dag midt i april da temperaturen har passert tosifret på pluss-siden, og man drar til BMW for å plukke opp den nye 6-serie cabriolet.
Et svartglinsende langt og elegant panser er det første man legger merke til med den nye 6-serien. Det var langt også før, men den nye generasjonen ha faktisk vokst enda mer i lengden. Jeg setter meg inn i passe lave, komfortable seter i hvitt skinn, med et førersentrert instrumentpanel foran meg. Trykker på startknappen, og rekkesekseren på tre liter og 320 hestekrefter starter opp med et snerr.
Jeg klikker BMWs joystick-aktige girspak ned, og bilen ruller av gårde. Taket fjernes med et knappetrykk, også i lav fart, og 19 sekunder senere er det fuglekvitter og duften av vår som blir påtrengende. Sammen med den godlynte brummingen fra motoren og lukten av ny bil.
Supert dempersystem
Som på mange av BMWs dyrere modeller kommer også 6-serien med det adaptive dempersystemet som strammer opp dempere og tilpasser seg vei og kjøremåte. Riktignok koster det 44.000 kroner ekstra, men hva gjør vel det når man sikler i ekstrautstyrlisten. To steg opp fra normalmodus kommer Sport+ som i tillegg til å stramme opp dempere og understell, også skrur litt av på stabilitetskontroll og gjør bilen med leken, samt også kanskje noe mer farlig.
Med 450 newtonmeter tilgjengelig fra 1300 omdreininger har motoren litt dieselkarakter over seg, med unntak av at her stopper ikke turtallet å øke før man treffer rødstreken på 7000 omdreininger. Det gir en fleksibilitet som står godt til den åttetrinns girkassen. Selv i sportmodus ligger bilen i femtegir i 60 km/t, et raskt girskift så er bilen på hugget med en gang. Dermed blir det heller ikke når man kjører sporty slitsomt høyt turtall når det ikke er ønskelig.
Store bilder:
BMW 640i cabriolet veier 1840 kilo, den er nesten fem meter lang, mesteparten er panser. Mange biler i denne klassen av luksuriøse tungvektere kjennes også ut som det de er. Sånn er det ikke helt med BMW-en. Styringen er ikke på gokart-nivå, men bilen lystrer godt, og føles langt mindre enn den er ute på veien. Grunnen til dette ligger nok i det fine dempersystemet, samt den aktive styringen bilen er utstyrt med. Det innebærer at også bakhjulene svinger med.
Den nye modellen er 50 prosent stivere enn forgjengeren, så de som er vant til å kjøre eldre toppløs, vil neppe kjenne seg igjen i stivheten i karosseriet.
Super sekser
Å kjenne det vidunderlige draget i motoren i det man legger litt press på høyrefoten, og etterhvert høre den aggressive og høylytte snerringen fra rekkesekseren gir nesten en like berusende følelse som det ville gjort om det hadde sittet en V8-er under panseret. Så bra er denne motoren at man, selv uten å ha kjørt den, ikke skjønner helt vitsen med storebror 650i som er utstyrt med en 4,4-liter V8. I testbilen går null til 100 km/t å 5,7 sekunder, toppmodellen bruker syv tideler mindre.
Så ytelsene er litt bedre, men prisen, og ikke minst avgiftene til staten er så hinsides mye høyere at 640i mer enn tilfredsstiller behovet. Og selv om nesten ingen vil tro det, kjører man altså omtrent like miljøvennlig eller -uvennlig som en kompaktsuv med noen år på baken. 185 gram per kilometer må sies å være bra i en potent bil med 320 hestekrefter.
6-serien er jo en fireseter, men du skal være særdeles interessert i selvpining av legger om du skal sitte der bak. Beinplassen er begrenset, men dette er uansett ikke en bil som aspirerer til noen slags form for familiær virksomhet, så hvem bryr seg egentlig. Bagasjerommet sementerer denne påstanden, mellom 300 og 350 liter er det plass til, men det er lavt og ikke så lett tilgjengelig å stable bagasje. For to er det tilstrekkelig.
Med tak til høsten
Dagen etter, da bilen skal leveres, føles det med ett ikke så farlig at det er overskyet, 6-serien er nemlig også en super cruiser-bil med taket på, og gir glede i bøtter og spann. Dermed er det bare å glede seg til høsten, da kommer bilen i coupe-utgave, en bil som er penere enn cabrioleten.
Bilen er mer komfortabel en forgjengeren, uten at det går på bekostning av sportsligheten, selv om 6-serien har gode manerer og oppfordrer til gentlemanskap, er den rask, trygg og svært potent om du vil den skal være det.
Rent økonomisk kan det være verdt å vente til det kommer et dieselalternativ på banen, men det er neppe noen som kjøper en takløs BMW 6-serie av økonomiske motiver, så herved er 640i anbefalt.
Les også: Årets toppløse nyheter
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.