Ser du bort fra den grelle folien testbilen har fått, er dette noe av det mest diskrete i superbilsjangeren som det er mulig å kjøre rundt i.

Blant kjennere er dette noe av det grommeste som kan oppdrives, samtidig er det antakeligvis en utstrakt oppfatning blant kundegruppen som bruker nesten to millioner på superbil at dette er noe av det mest harry du kan finne.

Denne noe underlige skapningen er en Nissan GT-R. En bil som ikke selges i Norge gjennom den vanlige importøren, men som likevel er anerkjent i enkelte miljøer.

Da vi kjørte bilen for noen år siden hadde den en 3,8 liters V6 på 480 hestekrefter under panseret. Bilen du ser på bildet er en amerikansk 2012-modell med samme motor, nå oppjustert til 530 hestekrefter. For de som måtte lure, den europeiske 2012-modellen som i USA vil betegnes som 2013-modell yter enda mer; nemlig 550 hestekrefter.

 

Janusansikt
Nissan GT-R noe av det absolutt råeste på fire hjul som penger kan kjøpe. Den har en tosidighet som ikke mange andre biler har. Den er blodharry, men samtidig byr den på sofistikerte kjøreegenskaper. Den er en avansert datamaskin, men også en av de mest lettkjørte bilene med over 500 hester. Bilen er også en drøm for en hver gadget-frik, med sine målere og instrumenter for alt. Den byr på et diskret ytre, men ytelsene er alt annet enn beskjedne.

Med firehjulsdrift og piggdekk er vår testbil spesielt godt tilpasset Oslo i januar, noe den viser til fulle. Makan til driv og krefter får man ikke, og til tross for at det "kun" er en sekser under panseret levererer den en massiv lydopplevelse.

Ikke prøvesitt
Og for deg som skulle ha lyst på bilen, om du skal argumentere til kona om at dette er en fin familiebil med fire seter, så stemmer det på papiret, men du må for all del ikke forsøke å plassere noen bak der, faren for at de blir sittende fast med brukne bein er høyst reell. Å la kona prøvesitte baksetet er derfor ingen god ide. Bagasjerommet derimot er ikke noe å bli flau av, der er det romslig med plass.

 

GT-R tiltrekker seg neppe de kundene som normalt sett legger to millioner på bordet for en sportsbil. Sånn sett er bilen unik, og om du kan leve med manglende anerkjennelse i millionærklubben, men isteden massive ovasjoner under gatebilstevner, er dette definitivt bilen for deg.

Bilverdenens Persbrandt
Det er noe ubehøvlet og på samme tid elegant med GT-R. Med en tid fra null til 100 km/t på tre sekunder, er den en bil som er noe av det raskeste du kan få. Dermed er det kanskje ikke underlig at den svenske skuespilleren Mikael Persbrandt endte opp med en slik for noen år siden. I det tilfellet en bil som på et vis er lik sin eier.

Med GT-R er det ingen stor fare for at du blir frakjørt av noen, og det koster ikke mer enn 1,9 millioner å bli kongen i gata. Ganske rimelig med andre ord.

Les testen fra forrige gang vi kjørte GT-R her: GT-R knuser Porsche

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.