I 2012 lanserer Volvo en plugin hybrid av sin nyeste modell V60.
Les test av Volvo V60: Volvo V-sexy
Lennart Stegland i Volvo Special Vehicles, sa nylig på et møte med norsk presse at bilen kommer til å forbruke fattige 0,19 liter på mila. Stegland leder avdelingen som står bak Volvos forskning på effektivisering, alternative drivstoff og elektrifisering. Det er de som blant annet har kommet fram med Volvos Drivé-modeller, som i år står for omkring 35 prosent av salget på det norske markedet.
Drivlinjen i den nye bilen består av en elektrisk motor på 70 hestekrefter i kombinasjon med den velkjente D5-motoren på 205 hestekrefter, ifølge Teknikens Värld. Tilsammen skal dette gi en tid fra null til 100 km/t på kun 6,9 sekunder, og altså et imponerende forbruk, samt et CO2-utslipp på kun 49 gram per kilometer.
Opptil fem mil kan kjøres på ren elektrisitet, og batteriene skal lades på mellom fire til seks timer.
Les vår første test av en plugin hybrid: To biler i en
At ting går framover kan Stegland gi konkrete eksempler på. I år 2000 hadde Volvo-modellen med lavest forbruk et snitt på 0,65 liter per mil, i år ligger laveste på 0,38 liter på mila, mens det i 2012 altså blir på 0,19 liter på mila.
Volvo er også i ferd med å bygge elektriske utgaver av sin minstemann C30, som under kjøring vil gi et CO2-utslipp og drivstofforbruk på null.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.