«Stand up paddle» (sup), eller ståpadling, ble først kommersielt kjent for knappe ti år siden.
– Ståpadling ble redningen for det som var igjen av brettprodusenter etter at windsurfing var i ferd med å forsvinne helt som populær vannaktivitet, sier daglig leder Markus Perrevoort i Siren Supsurfing.
Sammen med Luka Aalderink var de tidligere i år tilstede i vannsporthallene ved båtmessen i Düsseldorf i Tyskland.
Den nystartede brettprodusenten har kastet seg på vannsportbølgen som skyller over Europa. Sup er blitt en dominerende vannsportaktiviteten for alle aldre.
Nytt liv
En skal ikke så mange tiår tilbake før hvite brett med neonfarger og tilhørende rigger var å finne i mange garasjer og uthus både langs kysten og i innlandet.
Store produsenter som Mistral og Fanatic produserte brett og rigger i så store mengder de klarte. Utover 90-tallet opplevde industrien et vedvarende fall.
I vannsporthallene i Düsseldorf var det fortsatt mye vindsurfingsutstyr.
Aktiviteten har kommet sterkere tilbake de siste årene med mange forskjellige typer brett og rigger. Men antallet tilbydere av sup-brett på den store vannsportmessen er langt større.
– Det helt klart at sup-bølgen ble redningen. Fra å selge mange hundre tusen brett over noen få år på 80-tallet, var hele vindsurfingen i ferd med å forsvinne som en vanlig vannaktivitet. De store produsentene av surfebrett har lagt om produksjonen for å mette et stadig større marked for stående padling. I USA er veksten ekstremt stor, og bare her i Tyskland øker markedet med 30–40 prosent hvert år. I Skandinavia og i Øst-Europa har det bare såvidt begynt, sier Markus Perrevoort til DN.
Historien
Sup-aktiviteten har lange historiske røtter. Stående padling har vært utført siden mennesket begynte å ferdes på vannet.
Men den moderne formen for sup skal ha startet i California en gang mellom 2001 og 2002 da bølgesurferne med longboards tok med seg en kanoåre ut i bølgene.
– Etter noen år ble det en voldsom hype rundt aktiviteten i USA. En rekke kjendiser ble fotografert padlende stående på brede surfebrett med en lang åre. Aktiviteten vokste med rekordfart over alt der det ble drevet vannsport, sier Perrevoort og legger til:
– Da de oppblåsbare brettene kom for fem år siden, slo salgsstatistikken gjennom taket. Nå kunne plutselig alle ta med seg brettet i en ryggsekk, pumpe det opp på fem minutter og padle alle mulige steder. Ikke minst ble det lettere å lagre brettet når det ikke er i bruk, sier han.
Luka Aalderink og Markus Perrevoort i Siren Supsurfing kan frakte 450 oppblåsbare brett i en container som ellers tar 60 stive brett.
Familieaktivitet
Den tyske produsenten bygger i likhet med de store merkene også stive brett i karbon og epoksy. Det brukes nå mest i konkurranser og der det skal bli mest mulig fart, men til alt annet bruk er de oppblåsbare brettene de mest populære.
– Det er en sosial familiesport. Alle som har drevet med kiting eller vindsurfing vet at dette ikke er spesielt sosialt. Med sup kan man leke med barna eller padle med flere på lange turer i samtaleavstand, sier Luka Aalderink.
Ti år i Norge
En av veteranene i vannsportbransjen i Norge, Helge Rotnes, tok inn det første ståpadlebrettet i 2006.
– Det var særlig etter at de oppblåsbare brettene kom for fem år siden at salget virkelig har tatt av, sier Helge Rotnes i Seasport som står bak SrfSnoSk8-butikkene i Norge.
Han forteller at veksten i sup-markedet har vært langt sterkere enn for tradisjonell vindsurfing, men at den vanlige brettseilingen også står sterkt i Norge.
– Sup-markedet ligger nok noen år etter markedet i USA, og det øker fortsatt kraftig. Jeg vil anslå at det i 2015 kanskje ble solgt 1000 brett i Norge. For ti år siden, var det kanskje 100 brett, sier Rotnes.
(Saken fortsetter under)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.